Тази година се навършат 120 години от изобретяването на автомобилните чистачки, а за историята на това гениално творение със своята простота, без което автомобилната индустрия е немислима, припомня Thedrive.
Заслугата е на американката Мери Андерсън, която обаче вместо да спечели милиони, не взима и стотинка за своята идея, която е патентована през ноември 1903 г.
Според легендата през зимата на 1902 г. Мери се вози в трамвай по улиците на Ню Йорк, където вали сняг и наблюдава как шофьорът се опитва да следи пътя през слой киша. На всеки няколко секунди той трябва да протяга ръка през прозореца, за да изчисти снега. Понякога трябва да показва цялата си глава, а дори се налага да спира, за да почисти предното стъкло.
В онези дни обаче това е смятано за нещо обичайно и изглежда никой не се притеснява от подобни трудности. Мери обаче веднага осъзнава, че проблемът трябва и може да бъде решен.
След пътуването Андерсън се завърна в родната си Алабама и в търсене на отговор на проблема изготвя практическо решение, като измисля уред, който е закрепен от външната страна на превозното средство с дълга дръжка и гумена четка. Водачът може отвътре да контролира механизма, чрез ръчка в купето, която придвижва четката в желаната посока.
За нейното „Устройство за почистване на прозорци за електрически автомобили и други превозни средства за премахване на сняг, или лед от прозореца“ Андерсън получава патент на САЩ № 743,801.
Документът е издаден през ноември 1903 г. и е валиден 17 години, защото колите все още не са били популярни и разпространени. След това тя така и не успява да заинтересува нито една компания с изобретението си. От една канадска фирма дори отговарят на американката, че устройството само „ще отвлече вниманието на водача от пътя“. Разбира се, възможен е и оттенък на сексизъм, характерен за онези години.
Патентът изтича през 1920 г. и през 1922-а Cadillac използва дизайна за свои чистачки на автомобилите си. И въпреки, че сега никой не оспорва, че Мери Андерсън е измислила автомобилните чистачки, печалбите от изобретението в крайна сметка никога не са били нейни и тя не е получила нито цент от изобретението си. А е починала през 1953 г., като е имало достатъчно време за това.