Преди време класическата ръчна скоростна кутия се смяташе за еталон за лесен контрол на сцеплението и за скорост на превключване. Тя предлага минимални загуби и максимална надеждност. Днес обаче много автомобили с автоматични трансмисии са по-бързи от версиите с три педала, а някои дори са по-издръжливи.
През последните години продажбите на автомобили с автоматични скоростни кутии на пазара надхвърлят тези на моделите с класическа механична скоростна кутия. На пазара втора ръка броят на автоматиците расте, въпреки че много купувачи се страхуват от тях. Кои обаче са най-надеждните автоматични трансмисии?
Отговор дават експертите от изданието Auto.Mail, като предварително уточняват критериите за надеждност. Основният сред тях, очевидно, е ресурсът на агрегата, тоест декларираният от производителя пробег, до който скоростната кутия ще работи правилно, ако бъде поддържана качествено. Съща така важен критерий е и въртящият момент, предаван на колелата.
Могат да се разграничат още няколко важни компонента – конструкция на дизайна и качественото производство. По принцип класическите хидромеханични автоматици най-често превъзхождат по показатели капризните CVT и роботизирани трансмисии с два съединителя, които са по-сложни и понякога дори не могат да бъдат ремонтирани. Затова и се смята, че най-надеждната двупедална трансмисия е тази с преобразувател на въртящия момент.
Почти невъзможно е да се определи най-доброто от най-доброто - тоест най-надеждният „автоматик“ в света, така че посоченият списък от безпроблемни кутии е условен. Всички тези агрегати са се доказали през годините, като са поставяни на огромен брой модел, продавани по цял свят.
Най-надеждните автоматични скоростни кутии (ГАЛЕРИЯ):
В Toyota тази петстепенна скоростна кутия се нарича A750E и A750F, а при автомобилите на Mitsubishi се обозначава с индекс 5AWF. „Автоматичният“ Aisin TB-50LS далеч не е нов - за първи път тази трансмисия се появи на автомобили през 2003 г. Най-често той беше поставян на модели с V6 двигатели - Mitsubishi Pajero и пикапа L200, Toyota Land Cruiser, FJ Cruiser и Fortuner. Пикапът Toyota Hilux и Suzuki Grand Vitara също бяха оборудвани с него.
Според мнозина, това не е най-добрият „автоматик“ по отношение на икономичност, загуби при трансмисията и точност на контрола на сцеплението, но ресурсът на петстепенната кутия Aisin TB-50LS е сериозен. Твърди се, че тази кутия не трябва да се обслужва, но не е точно така. Ако маслото се сменя от време на време, този автоматик изкарва над 500 000 км.