fallback

EС и Германия постигнаха съгласие за синтетичните горива

Екологичните организации осъдиха споразумението, определиха го като „вонящ компромис“

Германия постигна споразумение с Европейския съюз относно регламент, който изисква новите автомобили да бъдат въглеродно неутрални до 2035 г. Споразумението ще позволи използването на двигатели с вътрешно горене, които използват синтетични и биогорива, позволяващи нулеви вредни емисии.

ЕС и държавата с най-голяма икономика имаха различия относно плана за планираното за 2035 г. постепенно спиране на продажбите на нови автомобили с конвенционални двигатели. Германия настоява и след този срок да се позволява продажбата на превозни средства със синтетични горива (e-Fuels), като това искане беше подкрепено от Porsche и други компании от автомобилната индустрия.

„Постигнахме споразумение с Германия за бъдещото използване на неутрални горива (e-Fuels) в автомобилите“, написа Twitter Франс Тимерманс, ръководител на политиката на ЕС за климата.

Споразумението беше потвърдено и от германският министър на транспорта Фолкер Висинг, според когото „пътят напред вече е ясен“ и след 2035 г. ще може да се продават нови автомобили, ако те се зареждат само с CO2 неутрални горива.

Сделката означава, че Германия може официално да одобри споразумение, постигнато през октомври, което изисква новите автомобили да бъдат с нулеви емисии - ключов стълб в плановете на ЕС за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Гласуването този месец, което се очакваше да бъде проста процедура, беше отложено поради възражения на партията на Висинг, която е част от управляващия съюз на германския канцлер Олаф Шолц.

Постигнатата договорка не променя текста на регламента, който беше договорен между представители на страните членки и Европейския парламент миналата година. След като министрите го подпишат, Комисията ще предостави повече подробности за следващите стъпки за прилагане на разпоредбата относно електронните горива.

Гласувването трябва да се проведе във вторник, когато енергийните министри се срещат в Брюксел. То ще мине с подкрепата на Германия, тъй като останалите страни, които се противопоставят, няма да могат да постигнат достатъчно малцинство, за да го блокират. Сред тях беше и Италия, чиито премиер Джорджия Мелони заяви, че „битката за технологична неутралност е спечелена, което е предпоставка за признаването на биогоривата“.

„Ние показваме, че биогоривата са с нулеви емисии, следователно няма нужда да навлизаме в техническите подробности. Ако технологията достигне целта, можете да я използвате“, коментира Мелони.

Екологичните активисти обаче са разгневени от решението на Германия да задържи плана за емисии и предупредиха срещу промени, които биха могли да отклонят вниманието от напредъка към по-широко използване на електрически и други превозни средства с нулеви емисии. Според Бенджамин Стефан от „Грийнпийс“, сделката е пречка за опазването на климата.

„Този вонящ компромис подкопава защитата на климата в транспорта и вреди на Европа. Това размива необходимия фокус на автомобилната индустрия върху ефективната електромобилност“, категоричен е той.

fallback
  • #16
    Гост ( преди 1 година )
    До теслю.Колко струваше нов носач на Тесла?Волан за Тесла 700 долара?Евтина поддръжка?Леко катастрофирал електромобил се бракува.За неремонтнопригодните батерии на Тесла пак упорито мълчиш.Електромобила е почти два пъти по скъп от същия модел бензинка.
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    И като 3 сгради му хвърлят сянка през половината време колко ток ще произведе? Зимата може и нищо.
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    Само така си мислиш. Лично аз предпочитам да си купувам яйца, прясно несварено мляко, месо, плодове и зеленчуци директно от производителите. Абсолютно пресни и на много добри цени. А производител на ток може да стане всеки един собственик на паркинг като го покрие с фотоволтаици и свърже зарядните станции директно към инверторите. Най-вече работодателите на служебните паркинги и паркингите на хипермаркети и обществени сгради. Даже мога да ти го подаряват, за да не плащат данъци и ддс.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Я ми покажи в София къде има производители на ток, за да се закача директно за тях? По същата логика защо производителите на яйца, домати и т.н. оставят да печелят на техен гръб поне 2 нива доставчици и един магазин? И удобно пропусна частта с акциза. От къде държавата ще си прибере 2-та милиарда акциз върху горивата годишно?
  • #12
    До 11 ( преди 1 година )
    А защо реши че производителите ще си дават тока на ЕРП, за без пари, а после ще оставят някой друг да печели на техен гръб, а няма да свържат зарядните станции директно към фотоволтаичните централи? Защо смяташ, че цената ще е твърда и няма да варира в зависимост от търсенето и предлагането и цената на тока на борсата? Себестойността на тока от фотоволтаици е около 5 стотинки за киловатчас. Като му сложат 1000% печалба спокойно мога да го продават на 50 ст. и всички ще са доволни. Малко ли е?
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Като станаха масово турбо дизелите временно бяха и по-бързи. И какво стана върха на дизела достиган някога беше малко над 50% от пазара. А и разликата беше 2000-3000лв а не като сега 20-30к. Ако купуваш от производител може и да е евтино. А на зарядна имаш първо ЕРП после имаш оператор на зарядната. Те без пари ли ще работят? Отделно ще ти вдигнат ВСИЧКИ други данъци и няма да усетиш ако поевтинее. Нали знаеш че 40% от цената на бензина на колонката е акциз за държавата.
  • #10
    До 9 ( преди 1 година )
    Задаваш точните въпроси. Дизела стана масов заради по-евтиното зареждане, въпреки, че беше по-скъп за първоначална покупка. Първият дизел който си купих беше 92-ра година и оттогава съм карал само два бензинови и десетки дизелови автомобили и нито един на газ. Повярвай ми 92-ра година дизелите не бяха по-бързи от бензина, защото повечето дори нямаха турбо. Дори сега не мога да кажа че са по-бързи. А цената на тока ще пада, защото не зависи от търсенето, а от предлагането. Ще има свръхпредлагане.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Въпрос на избор. И въпрос на навик. Защо дизела преди 15-20 години не уби бензина? Пак беше по-бърз, по икономичен и обявен за по-екологичен. Аз пък те питам ти защо си сигурен че цената на зареждане ще пада при силно увеличаващо се търсене?
  • #8
    До 6 и 7 ( преди 1 година )
    Любопитно ми е, защо смяташ че ако електромобилите са на същата цена с ДВГ, а дори и по-евтини, повечето хора ще изберат да си купя по-скъп ДВГ с по-скъпо зареждане и по-скъпа поддръжка? Особено пък ако има къде да зареждат в къщи или на работното място всеки ден? Каква ще е според тебе причината някой да избере по-скъпото и по-бавно превозно средство? И не забравяй че говорим единствено и само за чисто нови автомобили от магазина. Старите ще се карат и след 2050 с старите горива.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    До минаването на е-горива има 12 години. До изравняването на Ел с ДВГ има поне 5. До тогава я камилата я камилата. Без административен натиск ДВГ няма да умре дори да се изравни по цена с електричките. При свободен пазар вероятно ще се по изравнят.
fallback
Последни