Tesla вече е основен играч в глобалната автомобилна индустрия. С повече от 1,3 милиона автомобила, доставени миналата година, това беше 16-ата най-продавана автомобилна марка в света, като изпревари Fiat и след китайската Changan. Обемът се е увеличил с 40% в сравнение с 2021 г., което означава, че това е второто най-добро представяне в глобалните Топ 25, надминато само от BYD със 152%, пише в свой анализ за Motor1 Фелипе Муньос, главен експерт в JATO Dynamics.
Докато моделите на Tesla набират популярност, марката среща все повече съперници на пазара. Американската марка е сравнително млада в сравнение традиционните, които произвеждат коли от век. Въпреки това няма как да бъде избегнато сравнението с останалите компании, някои от които принадлежат към масовия пазар, докато други са част от премиум-сегмента.
Дали обаче колите на Tesla са истински премиум автомобили? Нека да видим заедно какво попада в това определение и какви характеристики, напротив, се отклоняват от него.
Премиум – да
Основната причина за поставянето на Tesla в премиум сегмента е позиционирането на нейните автомобили, което включва не само цената, но и начина, по който компанията представя продукцията си пред обществеността и характеристиките, върху които се фокусира. Тя е призната за иновативен и авангарден автомобилен производител в сравнение с други марки, когато става въпрос за технология и ефективност на електрическите превозни средства.
Това позициониране и имиджът, на който се радва сред обществеността, позволява на Tesla да определя цените на колите си на същото ниво като други премиум марки автомобили като Mercedes или BMW. Основният конкурент на Model 3 на пазара не е Toyota Camry, а Mercedes-Benz C-Class, въпреки че електромобилът на Tesla е доста беден по отношение на джаджи и интериорни детайли.
Като иновативен и алтернативен избор за много потребители, Tesla може безопасно да играе и от двете страни на индустрията - премиум и мейнстрийм. Фактът, че тези автомобили разполагат с нещо наистина ново и по-добро от средното, което предлагат настоящите EV (електрически превозни средства), е добра причина Model 3, S, Y и X да бъдат позиционирани сред първокласните превозни средства.
Премиум – не
От друга страна, съществува субективното определение за премиум автомобил. Той обикновено се свързва с германското трио Audi, BMW и Mercedes-Benz. Техните автомобили струват повече, защото имат по-добри дизайн и задвижвания, по-модерни функции и просто защото са синоним на „ексклузивност“. Техният успех вдъхнови много други производители на автомобили да излязат на този доходоносен пазар - Lexus на Toyota, Acura на Honda, Infiniti на Nissan, Genesis на Hyundai, Lincoln на Ford, Cadillac на GM и препозиционирането на Alfa Romeo, Volvo и Jaguar.
Интериорът на Tesla не е елегантен. Той може да представи много интересни решения от шофиране и софтуерна гледна точка, но е далеч от този на нормален премиум автомобил. Арматурното табло е не само просто, но понякога е и лошо по отношение на усещането за качество. Седалките също са на крачка назад.
Разбира се, това е субективен въпрос. Качеството на една кола се определя от много различни фактори, които варират от шофьор до шофьор. Важната част от историята е щастието и удовлетворението на тези, които карат въпросния автомобил.