Приемането на подготвяната от властите в ЕС забрана за продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. изглеждаше само формалност, но е на път да се провали. Поне в нейния сегашен вид, който не се приема от няколко държави в съюза, в това число Германия и Италия, при които автомобилната индустрия е най-важният отрасъл в икономиката.
Общо 7 държави, сред които са още Чехия, Словакия, Полша, Румъния и Унгария, са против забраната. Техните министрите на транспорта се срещнаха в Страсбург, за да обсъдят какво трябва да се промени в забраната на ДВГ от 2035 г.
Оказва се обаче, че не само спирането на бензина и дизела разделя страните в ЕС. Предложението за приемане на новия екологичен стандарт Евро 7, който трябва да влезе в сила през 2026 г., също среща „Не“ от тези седем държави.
„Италианското правителство е категорично против регламента за Евро 7“, заяви вицепремиерът Матео Салвини, като позицията му беше повторена и от чешкия му колега Мартин Купка: „Предложението е контрапродуктивно и е необходимо да бъде модифицирано през следващите месеци, тъй като изисква нереалистични действия“.
Опасността е, че новите стандарти могат да доведат до по-високи цени на автомобилите и да забавят модернизацията на автопарка. Следователно през следващите седмици в Брюксел ще бъде изпратен доклад за алтернативите на представения текст.
Салвини допълни, че на срещата на министрите са били обсъждани и какви промени трябва да се направят в законопроекта, предвиждат постигането на нулеви вредни емисии. Настоява се забраната за не се отнася за леки и тежкотоварни превозни средства, ако те работят на синтетични горива, произведени по въглеродно неутрален начин.
Министърът на транспорта на Германия – Фолкер Висинг, беше категоричен, че предложението на ЕС трябва да бъде променено незабавно. Според него, подходът изглежда грешен, тъй като има начини за използването на ДВГ по неутрален по отношение на климата начин.