Министрите на транспорта от европейските страни се срещат в Страсбург, за да обсъдят планираната от ЕС забрана на превозни средства с двигатели с вътрешно горене. ЕС ще предложи на Германия нова декларация, която би позволила използването на синтетични горива (e-Fuels), след като ограничението на ДВГ влезе в сила през 2035 г.
Европейската комисия, която е изпълнителният орган на ЕС, обаче засега не се ангажира с посочването на краен срок за включване на синтетичните горива и съответната промяна в плана за постигане на нулеви емисии, като не е ясно зали това ще може да убеди германското правителство. Най-вероятно новите правила ще бъдат предложени след изборите за Европейски парламент догодина.
Както е известно, Германия се обяви срещу приемане на пълната забрана на използване на ДВГ след 2035 г., след като регламентът срещу тях беше одобрен от 27-те държави-членки на ЕС и от Европейския парламент през октомври. Така окончателното гласуване, планирано за миналата седмица изтлеждаше само формално, но беше отменено, защото нямаше как да мине на фона на възражението на Берлин.
Декарбонизирането на транспорта се разглежда като ключов стълб на целта на ЕС да намали вредните емисии (CO2) с 55% до края на десетилетието и постигането на пълен климатичен неутралитет през 2050 г. Автомобилната индустрия в Германия обаче е най-важното звено в икономиката на страната, като осигурява работа на 800 000 души и носи приходи от 418 млрд евро.
Новата декларация ще промени правилата, които определят какви видове автомобили могат да се движат по пътищата в Европа. Това означава, че определени превозни средства, които могат да използват само e-Fuels, ще бъдат разрешени след влизане в сила на ефективна забрана за нови автомобили с ДВГ.
Поддръжниците на е-горивата казват, че те са по същество възобновяема електроенергия, която е преобразувана в запалимо течно гориво с помощта на CO2, уловен от атмосферата. Porsche и Ferrari са сред производителите на автомобили, които искат изключване на синтетичните горива от планираната забрана на двигателите с вътрешно горене в ЕС.
В същото време критиците казват, че този вид горива са загуба на възобновяема енергия и трябва да бъдат запазени за по-трудни за декарбонизиране индустрии.