Боядисването на лети джанти представлява доста сложен процес. Предвид нашия силно остарял автомобилен парк, не е изненадващо, че много хора искат да върнат блясъка на джантите на своята кола. И това не е изненадващо, защото има много хора, които искат да обновят външния вид на колелата, тъй като времето и пътните условия са безмилостни към автомобилните джанти. Въпреки това, не си струва да извършвате такава процедура, защото това може да доведе до трагични последици.
Малките камъчета и пътните реагенти са основните врагове на джантите. Благодарение на тях с течение на времето боята на колелата избледнява и се появяват малки драскотини. Гумаджиите също дават своя принос: бързайки, те често удрят колелата с гаечни ключове. Тук трябва да отбележим и високите бордюри, в които шофьорите често опират борда на джантите.
Как да върнете летите джанти към първоначалния им вид? Мнозина дават съвет, като препоръчват популярното прахово боядисване. Преди такава процедура джантите се измиват с абразивно съединение и се изсушават старателно, след което остатъците от старото покритие се отстраняват с шкурка и повърхността се обезмаслява. Боята се нанася със специален пистолет с електростатичен ефект.
След това колелата се поставят в специална пещ за около 15 минути, където се държат при температури до 200 градуса - за полимеризация на новото покритие. И тук някои по-разумни собственици на автомобили може би си задават следния въпрос: дали такава „топлина“ не вреди на джантите? Разбира се, че вреди, при това - много.
В завода джантите се получават чрез изливане на сплавта в специална форма, втвърдяване чрез т.нар. изкуствено стареене. Само по този начин една лята джанта може да получи необходимата здравина. И при всяко силно допълнително нагряване структурата на метала се нарушава.
Добавете към това естественото износване и постоянните локални натоварвания, на които са подложени джантите, когато колата навърта километри - и получаваме истинска бомба със закъснител. Такъв "свеж" стар комплект джанти може просто да се разпадне на пътя, което води до пълна загуба на контрол и тежка катастрофа . За заваряване с аргон изобщо няма да говорим: Асоциацията на европейските производители на колела (EUWA) категорично не го препоръчва.
И така, какво да направите, ако не искате да изхвърлите джантите, но външният им вид ви натъжава? Нанесете акрилна боя върху продуктите. За разлика от праховото боядисване, тя е течна и това има предимства. Съставите се продават в аерозолни флакони - т.е. можете да започнете работа веднага след отстраняване на стария слой и обезмасляване на повърхността. И нагряване в този случай не се изисква. Така че не е нужно да се тревожите за внезапната „смърт“ на джантата.