Очукани и надраскани, разбити в бордюри и изядени от пътни химикали, така изглеждат колелата на повечето стари автомобили у нас. Ремонтът в специализиран сервиз е скъп, а закупуването на нови е още по-скъпо. Има обаче и начини за възстановяване на вида им импровизирани средства, за които ви разказваме сега.
Едно от знаменитите изказвания на Хенри Форд е, че именно джантите „правят” до 80% от ефекта върху външния вид на всеки автомобил. Докато да преди десетина години консервативните европейци купуваха автомобили в богата конфигурация, но със стоманени джанти, ние българите винаги сме държали на т.нар. лети джанти.
С течение на времето, а понякога и доста бързо обаче, тези джанти започват да се развалят, превръщайки ефекта в дефект. Драскотини от бордюри, удари от дупки, умножени със солта от зимните месеци, бързо убиват красотата на джантата.
Ремонтът им в сервиз не е евтин и ако искате да спестите пари само трябва да отделите време и да си изцапате ръцете. Трябва да купите и някои продукти, които обаче са доста евтини на фона на специализирания ремонт. По-конкретно са ви нужни спрей за джанти, грунд, обезмаслител, четка за тоалетна и хартиено тиксо. Всичко на стойност под 50 лв.
Първо трябва да измиете колелата. Нашата цел е да спестим пари, така че без специална химия и оборудване, само перилен препарат и вода. След това се взима четка за тоалетна, изпилва се дръжката, поставя се в бормашина и се премахва мръсотията с тази импровизирана електрическа четка.
Механизирането на процеса винаги е подходящо и привеждането на четирите колела в необходимата форма отнема около половин час. Следва - сушене и облепване. Последното - с хартиено тиксо и вестници.
И така, джантите са готови за първия етап на прераждане: премахване на старата боя на местата, където се е подула и шлайфане на лака - действия, необходими за фиксиране на "почвата". Би било добре да се механизира и този процес, като поставите шкурката на специална гумена глава отново на бормашината, но може и на ръка.
След като се подготвят четирите колела, започва процеса на грундиране. На спрейовете със специализирана боя за джанти пише, че не се изисква грунд, но е необходимо да се маскират различни дребни експлоатационни дефекти. Така, че по-добре да грундирате и да изчакате докато "субстратът" изсъхне.
След шлифоване на грунда с шкурка 800 и вода, подсушаваме дисковете и се приготвяме за боядисване. Трябва да вземете три вида шкурка: 240, 400, 800. Пръска се на три слоя: първият - първо - рехаво, след това плътно и накрая (по желание) лак. Прави се пауза между пръсканията от по 15-20 минути. Все пак остават не повече от 5 минути за почивка, защото джантите са четири, така че докато пръскате последната, първата е почти готова за повторение на операцията.
След като джантите са готови, можем да обобщим: 50-те лева не са похарчени напразно. Колелата изглеждат много по-привлекателни, въпреки че със сигурност имат недостатъци. При по-внимателен преглед се виждат малки стърготини и драскотини от механично полиране. Но това може да се види само при внимателно проучване от няколко сантиметра.
От метър и, освен това, в движение, джантите изглеждат просто перфектно. Много по-добре от преди ремонта. Така че този подход може безопасно да се счита както за подходящ, така и за доста приложим в домашни условия. Особено като се има предвид цената му.