Частичната автоматизация е една от основните характеристики в днешните по-нови автомобили. Но технологията има потенциал да се превърне в опасна и дори смъртоносна, заради неправилния начин, по който шофьорите я използват. Това става ясно от изследване на Застрахователния институт за пътна безопасност в САЩ (IIHS).
Резултатите показват, че шофьорите, които редовно използват допълнителните електронни асистенти, се отнасят към колите си така, сякаш те са напълно автономни. А това означава, че човекът зад волана често яде, изпраща текстовите съобщения или сърфира в интернет, вместо да контролира движението на автомобили.
Анкета сред 600 шофьори, чиито коли са оборудвани с три вида системи за частична автоматизация (Super Cruise на GM, Autopilot на Tesla и ProPILOT Assist на Nissan), показва, че повече от половината от тях – 53%, извършват дейности, които не са свързани с шофирането. Те вярват, че автомобилите им са безпилотни и в много случаи ги използват именно като такива.
Експерти припомнят, че типичната система за частична автоматизация има две функции, предназначени да помогнат на водачите, когато пътуват по магистралата:
Адаптивен круиз-контрол. Тази технология помага на превозното средство да поддържа зададена скорост, като същевременно забавя и ускорява, за да поддържа установено разстояние до колите отпред.
Центриране на лентата. Тази технология използва опора на кормилното управление, за да задържи превозно средство в средата на лентата за движение. По-напредналите системи могат да извършват смяна на лентата и други маневри.
Въпреки че тези технологии могат да предпазят шофьорите, те могат да имат обратен ефект, когато шофьорите очакват твърде много от тях. Нито една от тях не може да замени човека зад волана и така да му позволи да извършва други дейности, които отклоняват вниманието му от пътя. Съответно, те често няма как да предотвратят попадане в инцидент по време на движение.
„Хората, които притежават автомобили с частична автоматизация, като цяло изглежда имат лошо разбиране за границите на технологията, независимо коя система използват. Вина за това имат и производителите, предлагащи тези системи, тъй като техните обяснения и маркетинга за налагане на новите технологии помагат за погрешното разбиране от страна на потребителите“, коментира Дейвид Харки, президент на IIHS.