fallback

Защо двигателите във Формула 1 са толкова мощни?

С обем от едва 1,6 литра тези агрегати произвеждат около 1000 к.с. (ВИДЕО)

Двигател с мощност 1000 к.с. вече не изглежда толкова невероятен, коли с такива агрегати отдавна се продават - и електрически, и бензинови. В САЩ дори може да се купи отделно такъв двигател (Chrysler Direct Connection) и да се инсталира на всяка кола. Но при двигателите с вътрешно горене обемът на горивните камери ще достигне няколко литра. И как да се „извлекат“ 1000 к.с. с двигател от 1.6 л?

 

 

YouTube каналът Engineering Explained разказва начина, като обяснява как болидите от „Формула 1“ се задвижват от високооборотни 1,6-литрови V6 с турбокомпресор и два електрически мотора.

Според правилата на FIA от 2014 г. е разрешено използването на двигатели с турбокомпресор в комбинация с два електрически мотора и батерия за съхранение на енергия. Но за разлика от хибрида Toyota Prius, който е проектиран да пести гориво, хибридната система на F1 се използва за допълнителна мощност.

 

 

Един електродвигател се използва за въртене на турбините и за регенеративно спиране. Получената енергия се „складира“ в батерия, която се използва за захранване на втори двигател, монтиран на коляновия вал. Тази система се нарича ERS (Energy Recovery System) и „улавя“ кинетичната енергия на движеща се кола при активиране на спирачната система, като осигурява допълнителни 160 к.с. и може да се използва по време на кратко ускорение за изпреварване на друг автомобил.

Двигателят с вътрешно горене произвежда 830 к.с., което е много за двигател с толкова малък обем. Съотношението на компресия е 18:1. Разходът на гориво също е огромен.

От съображения за безопасност болидите от „Формула 1“ нямат право да зареждат гориво по време на състезанието, което означава, че трябва да имат достатъчно в резервоарите си, за да изминат около 400 км.

Правилата на F1 също ограничават количеството гориво в колите до 110 кг (приблизително 147 литра). Тоест разходът на гориво е приблизително 36 л на 100 км. В резултат на това ефективността на двигателите F1 е повече от 50%, докато нормалните двигатели имат ефективност от около 35%.

 

 

fallback
  • #27
    До 25 ( преди 8 месеца )
    Ето си пише - високооборотни 1,6-литрови V6 с турбокомпресор и два електрически мотора
  • #26
    ЕлекТрол ( преди 1 година )
    Всъщност ДВГ-то е една много скъпа високо-технологична играчка правеща богатите още по-богати. Но това е друга тема.Истината, е че ако не бяхме цивилизация на "Златния телец", щяхме да го хвърлим на *** отдавна. Ноооо...Важното тук, е че ДВГ каквото и да е, няма никакъв шанс пред електро-двигател, пък бил той и високо-технологичен *** от F1.И без фрази: "Амааа ако не беше Формула 1... Дрън-дрън.Истинският проблем са батериите, те не са на ниво.
  • #25
    Марко ( преди 1 година )
    И къде точно стана ясно как извличат тези коне от 1.6 литра ?
  • #24
    Honda ( преди 1 година )
    Да си призная и аз от начало се чудех как от 1.6 литра се вадят такива колосални коне... само дето наистина не знаех, че са 6 ЛИТРОВИ ... честно хора, аз като чуя нещо под 2 литра и го асоциирам с 4 бутала. После разбрах, че са били 6 бутални, което е много сериозна разлика.
  • #23
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    Авторчето, няма понятие "съотношение на компресия"! Има компресия, има и степен на сгъстяване. Аман от неграмотност в този сайт!
  • #22
    Ал ( преди 1 година )
    Във Формула 1 - зареждат по време на състезанието.
  • #21
    Наско ( преди 1 година )
    #2 Състезанията със спортни автомобили,развиват максимум 1,5G при Ф1 се стига до 6G Ти ми пишеш за Ауди Q7,че е едва ли не автомобил от Ф1.Смени си доставчика.
  • #20
    Ники ( преди 1 година )
    #17 Ф1 са почти 1300кс от тях са почти 300кс са хибрид,но не по Адкинсон както при конвенционалните хибридни автомобили.От мотора може да се извлече и 1200кс,но се занижават на около 1000кс поради факта,че има вероятност да не стигне до финала
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    Например при движение с 300 км в час и разход 33,3 л на 100 км, при КПД 50% мощността на изхода на двигателя е 500 киловата на коляновия вал на двигателя. При същия разход на гориво и скорост, но на автомобил с КПД 35% изходящата мощност ще е 350 kw
  • #18
    До 15, 17 и т.н. ( преди 1 година )
    Научете се какво е това КПД на двигател. Това е съотношението на входящата енергия от горивото, спрямо изходящата енергия на вала на двигателя. Тоест нито теглото на автомобила нито аеродинамиката му имат някакво отношение и дори не е нужно този двигател въобще да е качен на автомобил. Има както диностендове, които измерват въртящия момент на гумите, така и такива които измерват въртящият момент само на двигателя и оттам се смята КПД спрямо разхода на гориво за различните обороти.
fallback
Последни