fallback

Защо двигателите във Формула 1 са толкова мощни?

С обем от едва 1,6 литра тези агрегати произвеждат около 1000 к.с. (ВИДЕО)

Двигател с мощност 1000 к.с. вече не изглежда толкова невероятен, коли с такива агрегати отдавна се продават - и електрически, и бензинови. В САЩ дори може да се купи отделно такъв двигател (Chrysler Direct Connection) и да се инсталира на всяка кола. Но при двигателите с вътрешно горене обемът на горивните камери ще достигне няколко литра. И как да се „извлекат“ 1000 к.с. с двигател от 1.6 л?

 

 

YouTube каналът Engineering Explained разказва начина, като обяснява как болидите от „Формула 1“ се задвижват от високооборотни 1,6-литрови V6 с турбокомпресор и два електрически мотора.

Според правилата на FIA от 2014 г. е разрешено използването на двигатели с турбокомпресор в комбинация с два електрически мотора и батерия за съхранение на енергия. Но за разлика от хибрида Toyota Prius, който е проектиран да пести гориво, хибридната система на F1 се използва за допълнителна мощност.

 

 

Един електродвигател се използва за въртене на турбините и за регенеративно спиране. Получената енергия се „складира“ в батерия, която се използва за захранване на втори двигател, монтиран на коляновия вал. Тази система се нарича ERS (Energy Recovery System) и „улавя“ кинетичната енергия на движеща се кола при активиране на спирачната система, като осигурява допълнителни 160 к.с. и може да се използва по време на кратко ускорение за изпреварване на друг автомобил.

Двигателят с вътрешно горене произвежда 830 к.с., което е много за двигател с толкова малък обем. Съотношението на компресия е 18:1. Разходът на гориво също е огромен.

От съображения за безопасност болидите от „Формула 1“ нямат право да зареждат гориво по време на състезанието, което означава, че трябва да имат достатъчно в резервоарите си, за да изминат около 400 км.

Правилата на F1 също ограничават количеството гориво в колите до 110 кг (приблизително 147 литра). Тоест разходът на гориво е приблизително 36 л на 100 км. В резултат на това ефективността на двигателите F1 е повече от 50%, докато нормалните двигатели имат ефективност от около 35%.

 

 

fallback
  • #7
    PLAID ( преди 1 година )
    И кои са тези серийни бензинови коли над 1000 коня? Бугати, Кьонигсег, други? Lucid Air, Lucid Sapphire, Tesla S&X Plaid, Hummer EV Edition 1, Rimac Nevera, Pininfarina Battista, Aspark Owl, Nio EP9, Drako GTE, Lotus Evija - до един над 1000 (някои над 2000) коня. А Model S Plaid в БГ вече са няколко.
  • #6
    До долния ( преди 1 година )
    Жизненият цикъл на един двг зависи от материалите вложени за няправата му ама то само с проста термодинамика и бръщолевения за кпд не става работата трябва и материалознание да се поназнайва.Ако направя буталата от керамика и блока от титан нишо не ме спира да ползвам кола с по добри характеристики от ф1 дори нанулицата с течение на десетилетия.Това няма кка да стане обаче с блок от алуминии.
  • #5
    Ш'Менти тинти ( преди 1 година )
    Този път съм съгласен с тебе. КПД на двигателя ще се запази на какъвто и автомобил да го сложиш. Обаче проблемът е че някои хора смятат, че по ефективния двигател ще има по-нисък разход на гориво, което очевидно не е така. В случая ефективният с 50% КПД двигател има разход 36 на 100, а по неефективния двигател с КПД само 35% има разход 5 на 100. А един електрически двигател има КПД над 90%.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Пропускате и факта, че тези мотори работят на оборти, почващи от там,където свършва скалата на "нормалните" коли, което значи че има и скъсен жизне цикъл - правен да издържи състезателния уикенд.
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ефективността на самия мотор се запазва при всяко положение, като тя първо е съотношението към вложената енергия и второ се мери като максимална стойност...
  • #2
    До 1 ( преди 1 година )
    А купе тип Q7 можеш ли да го караш толкова екстремно колкото "купе" тип F1?!?! Не чаткаш ли че тази "ефективност ти я смятат на база конски сили, към изминато разстояние с определено гориво, при състезателно натоварване!Ако този двигател е в нормална кола, дали при ежедневна употреба ще даде разход 36/100 или ще е доста по-малък, как мислиш?!
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Този двигатател с ефективност 50% ако е в купе тип Q7 дали ще има същата ефективност?
fallback
Последни