Съвременните технологии имат своите предимства, но това понякога именно те улесняват хора с престъпни намерения. Само преди дни ви съобщихме за опит за кражба на скъп SUV от луксозен квартал на София, при който колата – Range Rover, пострада сериозно, след като част от вратата беше изрязана, за да може крадците да получат достъп до кабелите на компютърната система.
В случая опитът за кражба се отказа неуспешен, но се оказва, че подобни атаки, най-вече срещу коли от висок клас, зачестяват по цял свят. При тях се цели получаване на достъп до мрежовата шина на контролера на превозното средство, известна като CAN шина.
По принцип това е обикновена двупроводна мрежа, която се свързва с различните компютърни системи в превозното средство. Ако хакер има директен достъп до тези кабели, той може ефективно да проникне във всички системи, включително аларми и имобилайзери, да не говорим за ключалките на вратите и модерните системи за запалване.
Защо крадците просто не счупят прозореца, за да проникнат в колата? Рискът в случая е активирането на аларма и ако имобилайзерът е активен, автомобилът няма как да бъде подкаран. Разбира се, прорязването на дупка в метала не винаги може да бъде тихо, но крадците са улеснени от производителите, които използват алуминий и композити за каросерията. Те също така поставят катализаторите на сравнително достъпно място в автомобила, като кражбите на този детайли достигнаха огромни размери в последно време.
Според Кен Тиндъл, главен директор на компанията Canis Automotive Labs, ако добре информиран крадец знае как да получи достъп до CAN шината, времето за отмъкване на автомобила намалява до няколко минути. Той е категоричен, че някои модели автомобили са изостанали с близо 10 години със защитата си, което ги прави лесно уязвими за подобни атаки.