В наши дни дори осемцилиндровите двигатели вече са екзотика в Европа, и постоянно расте броят на новите модели, които имат само три цилиндъра под капака. Но в ерата на Евро 6d и Eвро 7 едно чудовище от миналото е все още живо, макар и в последните си дни: митичният W12.
Първият - и последен - опит да се използва W12 във Формула 1 принадлежи на италианския тим на Life за сезон 1990. Тогава болидът с този мотор бе най-маломощният, но за сметка на това най-тежкият в шампионата. Life участва в 14 състезания, но нито веднъж не преодоля квалификациите
Днес свързваме този агрегат преди всичко с Bentley и с някои други модели на компанията-майка Volkswagen. Но истината е, че конфигурацията с три комплекта от по четири цилиндъра съществува от над едно столетие. Първоначално е родена за нуждите на авиацията, но с течение на времето се появява и на земята - в драгстери, опитващи се да чупят рекорди за скорост, в 24-те часа на Льо Ман и дори (не твърде успешно) във Формула 1.
Няма съмнение обаче, че най-успешният W12 е именно създаденият от Volkswagen, по идея на покойния перфекционист Фердинанд Пиех. За да сме честни, той не е точно класически W12 - на практика е по-близо до V12, защото представлява два слепени VR6, само с два разпределителни вала.
Последно ура за един от най-необичайните двигатели в последния четвърт век: W12 във варианта му от Bentley Batur
Но тази конструкция има две предимства пред класическия V12 - първо, по-компактна е като размери, особено на дължина, и второ, е още по-балансирана и гладко работеща. След 23 години в употреба можем спокойно да добавим, че е и много надеждна. Ето и най-интересните автомобили, ползвали този необикновен двигател.
Най-интересните коли с W12 двигател (ГАЛЕРИЯ):
Този специален модел, произведен в едва 18 екземпляра, е лебедовата песен за W12. Следващата генерация модели на Bentley, която се очаква след 2025, ще замени легендарния двигател с електромотори. Но пък Batur, с неговите 750 коня, е подходящо изпращане.