IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

България е втора в ЕС по жертви на пътя

Средната стойност за 2022 г. е 46 загинали, но у нас бройката е близо 2 пъти по-висока - 78

Държавите в ЕС с най-голям брой жертви на пътя от катастрофи спрямо размера на населението са Румъния и България, става ясно от данни на Европейската комисия.

 

България е втора в ЕС по брой загинали на пътя

 

Първи в черната класация са румънците с 86 загинали на един милион жители, следва нашата страна със 78 жертви. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая, като целта е да се намалят наполовина до 2030 г. с по-строги правила в сътрудничество с всички страни членки на съюза.

Отчита се, че като цяло ситуацията не се е променило значително в сравнение с периода преди пандемията. През 2020 г. има спад със 17% в сравнение с 2019-а. През изминалата година най-безопасни са били пътищата в Швеция с 21 загинали на един милион души и Дания с 26 смъртни случая.

 

Катастрофи в ЕС

 

През 2022 г. при пътнотранспортни произшествия в ЕС са загинали 20 600 души, като в сравнение с 2021-а има увеличение с 3%, но се обяснява с факта, че след пандемията нивото на движение по пътищата е възстановено.

Според данните от целия ЕС за 2021 г. (за 2022-а засега няма данни) 52% от смъртните случаи при катастрофи са при произшествия по извънградски пътища, 39% са в населени места и 9% по магистрали. В сравнение с предпандемичната 2019 г. смъртните случаи са с 2000 по-малко (-10 %).

В отделните държави има различен напредък - най-голямо е намалението на жертвите (над 30%) в Литва и Полша, след тях е Дания с 23%. На другия полюс - през последните три години броят на смъртните случаи в държави като Ирландия, Испания, Франция, Италия, Нидерландия и Швеция е останал почти без промяна или се е увеличил.

 

Катастрофи в ЕС-1

 

В три от всеки четири смъртни случая загиналият е мъж (78%). Общо 45% от всички починали са пътували с автомобил (шофьори и пътници), 18% са пешеходци, 19% са ползвали двуколесни моторни превозни средства (мотоциклети и мотопеди), а 9% са били велосипедисти.

В населените места ситуацията е следната - близо 70% от общия брой смъртни случаи са с пешеходци, велосипедисти и използващи превозни средства на две колела, като смъртните случаи най-често се дължат на катастрофи с коли и камиони.

Има тенденция към увеличаване на броя на загиналите велосипедисти. Само при тази група участници в движението в последното десетилетие не се наблюдава значителен спад на смъртните случаи. Едно от обясненията е, че и много повече хора използват велосипеди.

 

 

0 от 500
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    с лошо здраве повече ( преди 1 година )
    Лоша медицина, лоши автомобили, стрес като гетата на запад, БЪЛГАРИЯ Е ГЕТО - БЕДНЯЦИ - НЕСИГУРЕН ЖИВОТ СТРЕС. НЕРВИ. НЕРВНОСТ. За всичко си има логика и три причини, три крака. Но искат да изкарат народът - че си заслужава беднотията и всичко лошо, а причините са лоша държава - не лош народ. България преди 35 години има три пъти повече индустрия от сега. Западът излъга българите като индианци, и ги направи пазар за своята стока, и да не са производител - с добро образование и медицина..
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    реалист ( преди 1 година )
    Лоши лекари нулева медицина и спасители, нулева бърза помощ, престъпно здравеопазване. То и парите за здраве в Германия на глава изчислено са 6000 долара годишно от германците, 860 долара, румънците 800 долара. Като половината от тези пари за българите са извън официалната система на здравеопазване, за лекарства най-вече. Та повече от 10 пъти са разходите на германците за здравеопазване, а пазарни цени означава световни цени.
  • #12
    0 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тинтири е прав, не е толкова, че хората са калпави шофьори. Колите са стари и смотани, пътищата са без маркировки и мантинели. Предполагам, че ако някой напише броя катастрофи на глава от населението, няма да сме на толкоз челна позиция. За съжаление не мога да намеря подобна статистика - всичко, което излиза на гугъл е с жертви.
  • #11
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Вдигнаха цените на алкохола и изтървахме първото място.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Работя глокиер, за разлика от това което ми разказват познати за България, тук никой не ме натиска да карам с 200. По междуградските пътища трудно ще ме видиш да вдигна над 75-80км/ч, въпреки това толкова рядко се случва да ми изпревари някой, че ми прави впечатление.
  • #9
    11 rate up comment 1 rate down comment
    такъв е мат'рял ( преди 1 година )
    Като имаме един от най-старите, но са сметка на това зле поддържани автопаркове е нормално. Като добавим, че повечето коли са мощни и на шофьорите ще им окапят "патетата", ако не карат винаги с 30 над ограничението, съответно изпреварват често на сляпо. За финал лошите пътища et voila - мрем като пилци на пътя. Как като сложиха ограничителите на пътя край Кресна и катастрофите спряха. Но както правдиво ми каза скоро един таксиметров шофьор - хората разбират от дума, а оградите са животните
  • #8
    12 rate up comment 0 rate down comment
    мхм 2ри ше сме ( преди 1 година )
    щото всеки втори е шумахер с аудито и бмвто
  • #7
    0 rate up comment 5 rate down comment
    До 6 ( преди 1 година )
    Ами не, не е логично! Тесните пътища с много завои са най безопасни! По тези пътища се кара бавно. И да се блъснеш няма да загинеш. Мрачното и дъждовно време допълнително ограничава скоростта и прави хората по внимателни. В Африка е слънчево, топло и сухо, пътищата са прави и широки и затова никой не внимава. Карат като изтървани. Масово са и напушени, надрусани. Там няма никакви правила. Всеки си кара както иска. И затова в Африка загиват най много хора по пътищата.
  • #6
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не съм съгласен, че в държавите с най-малко жертви хората притежават по-малко автомобили или карат по-малко. Живея в Ирландия. Тук много се шофира поради неразвития обществен транспорт. В голяма част от острова такъв дори липсва. Освен това второкласните и третокласни пътища са изключително тесни. Плюс мрачното време... "Логично" би било да е по-зле.
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Добре сме! ( преди 1 година )
    Можете да проверите в google - worldpopulationreview country-rankings road-deaths-by-country Има интерактивна карта за целия свят.