В момента навън е сковаващ студ, който през нощта прави сутрешното остъргване на лед от прозорците на автомобила задължително за много шофьори. Мнозина оставят двигателя да загрее през това време, за да може да им е по-топло, когато влязат в купето. Едновременно с това те стартират и отоплителната система на колата си.
Всички тези действия обаче удрят по джоба на шофьора, при това сериозно. В някои държави в Европа – като Германия, например, работата на автомобила на празен ход означава глоба, тъй като то този начин се вреди на околната среда и се притесняват съседите. Последната актуализация на санкцията е от 2021 г., когато тя е повишена на 80 евро.
„Работещ двигател с вътрешно горене винаги причинява шум в допълнение към изгорелите газове. За да защити другите човешки същества от тормоз, който може да се избегне, законът в Германия забранява ненужната работа на автомобилен двигател. С двете прилагателни „ненужно“ и „избежно“, законодателят също изрично изключва работата на превозно средство, когато е спряло”, обяснява Ахмед Лезер, експерт от TÜV.
В Германия не се прави разлика между това дали двигателят се използва за затопляне на купето през зимата или за работа на климатичната система през лятото. Тези, които пренебрегнат забраната, биват глобявани, без да се прави разлика, кога е направено нарушението.
Експертите предупреждават, че не само глобата е проблем в случая. Стъргането на лед от предното стъкло, докато двигателят работи, няма голям смисъл от техническа гледна точка
„Необходими са около 20 минути на двигателя с вътрешно горене, за да достигне оптималната работна температура. Когато шофирате, той загрява по-бързо , така че е по-добре да тръгнете веднага след стартиране на двигателя и да превключвате скоростите рано, като избягвате високи скорости, особено през зимата. Отоплението на седалките и други електрически отопляеми повърхности също могат да осигурят по-бързо усещане за топлина от нагревателя", обяснява Лезер.
Работещият на място двигател също се отразява негативно на портфейла: В зависимост от работния обем и конструкцията, студеният двигател изразходва около два литра гориво на час, когато е в покой. Бензинът, изхабен от колата, за 5-10-минутно стъргане на стъклото би стигнал за изминаването на около 3 километра.
Големият проблем обаче си остава именно въздействието върху околната среда. Петминутната фаза на загряване на двигателя осигурява няколкостотин грама CO, който може да се избегнат, както при бензинови, така и при дизелови двигатели. А най-добрият вариант си остават предните стъкла с нагревателни нишки, които бързо премахват натрупания скреж.