Германската компания за мобилност Vay обяви, че тази седмица е пуснала в движение първата кола без шофьор, която се движи по европейски обществен път, по-специално в град Хамбург.
Фирмата, специализирана в технологии за дистанционно шофиране, уточнява, че управлението на превозното средство се извършва от разстояние - от офис станция в същия град. В него телешофьорът има автомобилен волан и педали, „разработени в съответствие със стандартите на автомобилната индустрия“.
Както обясняват от Vay, тестовете за дистанционно управление са извършени по предварително определен маршрут и с разрешение на компетентните органи. Засега пътуванията без шофьор са одобрени само за хамбургския квартал Бергедорф, но се очаква това да се промени скоро.
„Шофираме електрически автомобили с дистанционно управление в Берлин и Хамбург повече от три години. С разрешението, получено през декември 2022 г., вече можем успешно да управляваме първата кола без шофьор по обществените пътища. Това е голям успех за Vay, но също така и за Хамбург и Европа. В контекста на правното разрешаване на нови технологии, това е значително развитие и Германия прави големи стъпки, за да поеме световното лидерство в технологията за дистанционно шофиране", подчертават от Vay.
Компанията разработва услуга от врата до врата, при която клиентите заявяват електрическо превозно средство през приложението Vay и то достига до тях чрез дистанционен шофьор. След като клиентът получи превозното средство, той поема управлението докато стигне до местоназначението си, след което телешофьорът отново поема контрола върху автомобила. Друго от основните предимства на системата е премахването на необходимостта от намиране на място за паркиране.
Телешофьорите седят в станция за телеуправление в Хамбург с всички необходими контроли. Шофьорът има поглед върху пътната обстановка чрез различни екрани и слушалки. По отношение на цената, услугата на Vay е предназначена да бъде подобна на цената на офертите за споделяне на автомобили и да бъде удобна алтернатива на дългосрочното лично притежаване на автомобил.
Дистанционните водачи в офиса няма да носят по-малка отговорност от колегите си на пътя. Изискванията за упражняване на професията вероятно ще се повишават, защото невнимателен телешофьор може да изложи други хора на фатална опасност при катастрофа.
Телешофьорите могат да чуват шумове като клаксони на участниците в движението и сирени чрез външен микрофон, прикрепен към автомобила. Преди първото им назначение те трябва да преминат задълбочено обучение в Teledrive Academy.
Спроед компанията в бъдеще много фирми в транспортната индустрия ще искат да разчитат на концепции, при които шофьорите им не седят в превозното средство, а в офис. Този подход носи много възможности, но и нови предизвикателства. Една от целите на Vay е да превърне тази визия в практика и се надява скоро вместо в кабината на камиони или в таксита, шофьорите да могат да работят от офиса.
Липсата на шофьори на камиони на дълги разстояния е проблем от години, а все по-малко хора искат да са далеч от семействата си за много дни. В допълнение шофирането от офис може също така да направи работата по-привлекателна и за жените, които са рядкост в този бранш.
Въпреки, че дистанционното шофиране на пръв поглед може да се разглежда като стъпка назад от автономното, според компанията предимствата са очевидни. Защото все още има твърде много несигурност в автономното шофиране, което прави малко вероятно големи участъци от пътния трафик да бъдат одобрени в близко бъдеще.
Междувременно концепцията за телешофьори може да бъде много по-лесно интегрирана в ежедневния трафик. Също така знанието, че едно превозно средство не е напълно без водач, може да успокои не малка част от населението, което е скептично настроено към автономното шофиране.