Експерти от американската агенция за анализи PARTS проучиха как електронните системи за подпомагане на водача влияят на пътната безопасност. Резултатите от изследването са впечатляващи.
Изследователите са обработили огромни количества данни. Те сравняват информацията, получена от производителите на автомобили за 47 милиона превозни средства, оборудвани с усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) между 2015 г. и 2020 г., с данни за 12 милиона докладвани произшествия в 13 щата, предоставени от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA).
Установено е, че системата за автоматично аварийно спиране (AEB), комбинирана със системата за предупреждение за сблъсък отпред (FCW), намалява броя на челните сблъсъци почти наполовина (-49%). И това не е само предотвратяване на инциденти. Автомобилите с AEB са били в състояние да спират рязко дори когато инцидентът е бил неизбежен, намалявайки броя на сериозните наранявания с 53%.
Други електронни асистенти - като Lane Departure Warning или Lane Keeping Assist, намаляват катастрофите с 8% и намаляват нараняванията при такива катастрофи със 7%. Всички тези системи работят много добре при лошо време или при условия на лоша видимост, което все още не е така при съвременните системи за автономно шофиране.
Експертите отбелязват, че с течение на времето автопилотите ще направят пътищата по-безопасни, но този ден все още не е настъпил. Най-добрите от съвременните полуавтономни системи -като Super Cruise на GM, BlueCruise на Ford и автопилотът на Tesla, изискват постоянното внимание на водача. И досега никой от тези производители дори не се доближава до истинското самостоятелно движение на автомобила.