Никой в автомобилната индустрия не може да стъпи на малкия пръст на Tesla, когато става дума за реална надценка на продаваните коли, показват данни на Reuters за третото тримесечие на 2022 година. Американският производител на електромобили извлича най-голяма чиста печалба от всеки пласиран автомобил. Тя е близо четири и половина пъти по-висока от тази на следващия в класацията - General Motors. И обратно - някои от най-амбициозните китайски конкуренти на Илон Мъск продават колите си с колосална нетна загуба, само и само да спечелят пазарен дял.
Илон Мъск очевидно може да си позволи големите отстъпки, които въведе в началото на тази година. Повечето му конкуренти, които побързаха да влязат в ценовата война, обаче не могат, ако се съди по данните на Reuters
Всяка продадена кола от Tesla през периода юли-септември 2022 е донесла на компанията средно по 9574 долара чиста печалба. Анализаторите отдават това както на понижените производствени разходи, така и на драстично завишените в последните две години цени. За сравнение в последната четвърт на 2020 година Tesla е печелела едва по 1495 долара на автомобил - над шест пъти по-малко. Тогава компанията на Мъск дори не е била в Топ 3 по този показател. Огромните надценки от есента на 2022 обясняват и защо Мъск можа да си позволи драстично да понижи цените в началото на новата година. Данните на Reuters не обхващат всички глобални производители, а само някои основни играчи плюс китайските им конкуренти.
Кой колко печели от продадена кола (ГАЛЕРИЯ):
Китайският конкурент на Tesla губи близо 20,000 долара от всеки продаден автомобил - доста сериозно увеличение спрямо края на 2020, когато компанията е била "само" на минус 12 966 долара от автомобил. Проблемът на Nio и останалите китайски стартъпи са огромните им разходи за създаване на търговски мрежи и увеличаване на капацитета. Иначе, ако се гледа само брутната печалба, Nio изкарва по 8036 долара от продадена кола.