IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eлектромобилитe настигат дизелите по продажби

В Европа броят на превозните средства на ток расте най-бързо

Постоянното нарастване на продажбите на електрически автомобили в Европа е факт, който вече се очертава ясно от няколко години. Асоциацията на европейските производители на автомобили (AСЕА) потвърждава тази тенденция за 2022 г.

 

ricarica-auto-elettrica

 

Автомобилите на ток бележат ръст от 29,3% спрямо регистрациите през 2021 г. и запазват четвъртото място, но вече много близо до дизеловите.

1. Бензинови автомобили: 36,7% (-12,5%)
2. Леки и напълно хибридни автомобили: 23,3% (+8,5%)
3. Дизелови автомобили: 14,5% (-20,9%)
4. Електрически автомобили: 13,9% (+29,3%)
5. Plug-in хибридни автомобили: 8,9% (-2,7%)
6. Автомобили с пропан-бутан и етанол: 2,2% (+13,7%)
7. Автомобили на природен газ: 0,1% (-57,6%)

На първо място сред източниците на гориво за автомобили е бензинът, но с 12,5% спад (4 144 763 коли) и пазарен дял намален до 36,7%. Германия остава страната с най-голям брой регистрирани бензинови машини през 2022 г., следвана от Великобритания и Франция.

 

mazda-cx-90-09

 

Второ място е за леките и напълно хибридни автомобили - 23,3% (+8,5%), които с 2 638 899 бройки отбелязват увеличение от 8,5% и представляват 23,3% от пазара. Тук сред водещите държави са Германия, Великобритания и Италия, които сред тези с над 400 000 регистрации годишно. Франция и Испания също имат силен принос към каузата на хибридните автомобили без презареждане.

На трето място и в постоянен спад е продажбата на дизелови автомобили, която с 1 639 766 бройки бележи -20,9% и пазарен дял от 14,5%. Германия, Франция, Италия и Испания са страните, в които са регистрирани най-много дизелови автомобили, докато във Великобритания продажбите на дизелови коли падат рязко (-38,9%).

 

Audi

 

С общо 1 575 079 автомобила, регистрирани през 2022 г. (ЕС+ЕАСТ+Великобритания), електрическите превозни средства и тези с горивни клетки имат пазарен дял от 13,9%. Заслугата е преди всичко на големите пазари като Германия, Франция, Великобритания, но също и на електрическите крепости като Норвегия и Швеция (от около 95 000 автомобила до 471 000).

Петата позиция се държи от Plug-in хибридни автомобили, които с 1 013 827 бройки регистрират спад с 2,7% на годишна база и пазарен дял от 8,9%. Общият спад при PHEVs се компенсира само от увеличението на продажбите в Германия (+11,3%), докато във Франция, Великобритания, Швеция и Италия тенденцията остава отрицателна.

Пропан-бутанът и етанолът заедно отбелязват ръст, като през 2022 г. са регистрирани 257 461 автомобила, което е дял от 2,2% и +13,7% спрямо предходната година. Почти половината от общата бройка е представена от италианските продажби на автомобили с пропан-бутан с ръст от 10,5% и следвани от Франция и Германия.

Класацията затваря метанът, който представлява едва 0,1% от пазара. През 2022 г. са регистрирани 18 421 автомобила на природен газ, което е спад от 57,6%. На практика само Италия поддържа жив пазара на коли на метан, макар и със спад от 65,9% и регистрирани 10 720 автомобила. Най-близката страна е Швеция с 1881 коли.

 

 

0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Украйна се движат стотици танкове и тежк машини без катализатори, а еврогайците се чудят каква еко глупост да измислят.
  • #16
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    автомобила никога няма да замени кобилата казал коня
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 13 ( преди 1 година )
    Двигателя е ясен. Проблема е в батериите. Винаги е бил в батериите. И все още не е решен този проблем. Да има напредък от спрямо оловно киселинните батерии. Литиевите са 2-3 пъти по леки и имат 4 пъти по дълъг живот. Но в същото време и струват 4-5 пъти повече. И лития е много по рядък метал от оловото и по опасес при пожар. Прогреса не е толкова голям колкото изглежда. Преди 40 години в България бяха направили електрически Москвич с пробег 120км. Ако имаха по добри батерии щеше да е Тесла
  • #14
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Щирлиц ( преди 1 година )
    Аха да ги задминат,и ЕС се разпадна.Амин!
  • #13
    2 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    #12 Остатъчен дизелов шум. КПД на токодвигателя: 95-98%. Поддръжка: 0. Tpиене: 0. Движещи се части: 1 (ротор). 4680 цилиндрични батерии с енергия колкото граната. Кимбал и Илон основават Zip2. Кимбал отива при хората от Жълти Страници и им вика: пичове дайте да ви вкараме в Интернет! И единия хваща огромния 5 кила телефонен указател и му го хвърля на масата с думите: Ти мислиш ли си, че някога ще замениш това, бе! (хахах!) И Мъск: пич, вие вече сте приключили!
  • #12
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Енергийна плътност ( преди 1 година )
    1 литър дизел = 10 KWh 1 литър литиевa батерия 0.325 KWh Тоест ще заменят дизела с батерии......ама някой друг път!
  • #11
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Когато направят батерия 100KWh да тежи 100кг и да има живот поне 20 години и да струва не повече от 5000 долара тогава може и да имат шанс да стане революция в транспорта и хората да зарежат дизела окончателно. Иначе със сегашните параметри на батериите, електрокарите ще си останат просто една пазарна ниша. В най добрия случай играчки за богаташи и зелени екоталибани.
  • #10
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 8: Е как кой! Тесла с откаченият волан.
  • #9
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Отдавна дизела р изместен при машинитр от газови двигатели а скоро от влвктрически
  • #8
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Между другото,кой ще замести дизела при селскостопанска техника,багери,кораби,камиони....не и тези батерийки,нали ...еко играчки за богати нации,за Бъгария няма субсидия,а втора ръка не повече от пет год.цената е дебела ;)