IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eлектромобилитe настигат дизелите по продажби

В Европа броят на превозните средства на ток расте най-бързо

Постоянното нарастване на продажбите на електрически автомобили в Европа е факт, който вече се очертава ясно от няколко години. Асоциацията на европейските производители на автомобили (AСЕА) потвърждава тази тенденция за 2022 г.

 

ricarica-auto-elettrica

 

Автомобилите на ток бележат ръст от 29,3% спрямо регистрациите през 2021 г. и запазват четвъртото място, но вече много близо до дизеловите.

1. Бензинови автомобили: 36,7% (-12,5%)
2. Леки и напълно хибридни автомобили: 23,3% (+8,5%)
3. Дизелови автомобили: 14,5% (-20,9%)
4. Електрически автомобили: 13,9% (+29,3%)
5. Plug-in хибридни автомобили: 8,9% (-2,7%)
6. Автомобили с пропан-бутан и етанол: 2,2% (+13,7%)
7. Автомобили на природен газ: 0,1% (-57,6%)

На първо място сред източниците на гориво за автомобили е бензинът, но с 12,5% спад (4 144 763 коли) и пазарен дял намален до 36,7%. Германия остава страната с най-голям брой регистрирани бензинови машини през 2022 г., следвана от Великобритания и Франция.

 

mazda-cx-90-09

 

Второ място е за леките и напълно хибридни автомобили - 23,3% (+8,5%), които с 2 638 899 бройки отбелязват увеличение от 8,5% и представляват 23,3% от пазара. Тук сред водещите държави са Германия, Великобритания и Италия, които сред тези с над 400 000 регистрации годишно. Франция и Испания също имат силен принос към каузата на хибридните автомобили без презареждане.

На трето място и в постоянен спад е продажбата на дизелови автомобили, която с 1 639 766 бройки бележи -20,9% и пазарен дял от 14,5%. Германия, Франция, Италия и Испания са страните, в които са регистрирани най-много дизелови автомобили, докато във Великобритания продажбите на дизелови коли падат рязко (-38,9%).

 

Audi

 

С общо 1 575 079 автомобила, регистрирани през 2022 г. (ЕС+ЕАСТ+Великобритания), електрическите превозни средства и тези с горивни клетки имат пазарен дял от 13,9%. Заслугата е преди всичко на големите пазари като Германия, Франция, Великобритания, но също и на електрическите крепости като Норвегия и Швеция (от около 95 000 автомобила до 471 000).

Петата позиция се държи от Plug-in хибридни автомобили, които с 1 013 827 бройки регистрират спад с 2,7% на годишна база и пазарен дял от 8,9%. Общият спад при PHEVs се компенсира само от увеличението на продажбите в Германия (+11,3%), докато във Франция, Великобритания, Швеция и Италия тенденцията остава отрицателна.

Пропан-бутанът и етанолът заедно отбелязват ръст, като през 2022 г. са регистрирани 257 461 автомобила, което е дял от 2,2% и +13,7% спрямо предходната година. Почти половината от общата бройка е представена от италианските продажби на автомобили с пропан-бутан с ръст от 10,5% и следвани от Франция и Германия.

Класацията затваря метанът, който представлява едва 0,1% от пазара. През 2022 г. са регистрирани 18 421 автомобила на природен газ, което е спад от 57,6%. На практика само Италия поддържа жив пазара на коли на метан, макар и със спад от 65,9% и регистрирани 10 720 автомобила. Най-близката страна е Швеция с 1881 коли.

 

 

0 от 500
  • #27
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Леко си пропуснал, че инвестиция колкото само за горивото за една година, спестява 360 000 лв само за гориво плюс още по 5000 киловата годишно за следващите 30 години. Тоест само от спестеното от горивото можеш да си купуваш по един чисто нов електромобил на всеки осем години, а след 30 да си натрупал четири електромобила в двора. А ако ги продаваш можеш да ги сменяш и по-често. Тъкмо ще са ти по-свежи батериите, за да не се притесняваш.
  • #26
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Пак не слагаш батерии в сметката, а те не живеят по 30 години. Също от тези 13000 кВч колко от тях са ти лятото и колко са през зимата? Също в град като София имаш над милион коли. Къде ще сместиш панели за всяка и то около дома на собственика?
  • #25
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Ето как съм ти прочел мислите и съм ти отговорил преди да попиташ. А площта е ясна - 5 квадратни метра на киловат, кой те осигуряват 1300 киловатчаса годишно в продължение на 30 години, само докато са в гаранция а след това и още. Тоест за около 1000-1500 лв инвестиция и 5 квадратни метра получаваш гориво за 6 500 км годишно на 2,5 т 1 000 коня електрически suv. Ако караш по-малък автомобил километрите са повече. Скъпо ли ти се струва? 200 000 км за 1500 лв и 5 квадратни метра?
  • #24
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Като се замисля, не електромобилите, а точно фотоволтаиците са най-голямата заплаха за дизела. Ако един дизелов suv на година минава 40 000 км и харчи 10 на 100, ще са му необходими 4000 литра нафта, за около 12 000 лв годишно. Тези пари могат да се купят 10 kwр фотоволтаична централа, която ще произвежда около 13 000 kWh/год. За 40 000 км трябват само 8-10 000kWh, останалите са бонус, и останалите 30 години съвсем без пари, а за дизел 30х12 000=360 000лв - колкото 3-4 нови електромобила.
  • #23
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А фотоволтаика и батериите му без пари ли са? А площта където ще си го инсталираш?
  • #22
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 21 ( преди 1 година )
    Токът е за еднократна употреба, но пък фотоволтаиците са за многократна и имат гаранция 25 години, а новите поколения вече 30 години, че на 30-та година ще произвеждат минимум 80% от първоначалната мощност като нови. Тоест сега като си купиш фотоволтаика можеш да си направиш сметка колко ще ти струва тока през следващите 30 години. Ти можеш ли да кажеш колко ще е цената на дизела следващия месец, да не те питам за година или пък 10?
  • #21
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 11 ( преди 1 година )
    "Когато направят батерия 100KWh да тежи 100кг и да има живот поне 20 години и да струва не повече от 5000 долара тогава може и да имат шанс да стане революция в транспорта" и защо реши че теглото на батериите е толкова важно? Преди 20 години един дизелов автомобил тежеше 500 кг по-малко от сегашните. Натриевите батерии са дори по-тежки, но ще се наложат защото струват по-малко от 5 000 долара. А живота им е по-голям, но се мери в цикли, а не в години. 10 000 цикъла са 3,5 милиона километра.
  • #20
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А тока за многократна употреба ли е? Купуваш един път и си го ползваш.
  • #19
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 12 ( преди 1 година )
    Така е! Само че този литър дизел трябва да го купуваш всеки път когато го ползваш и е за еднократна употреба, а батерията можеш да я заредиш отново и отново и отново и така хиляди пъти. Тоест само веднъж трябва да се добият 500 кг материали, а след това могат да се ползват десетки, че дори и стотици години, като се рециклират отново и отново. Най-лошите батерии изкарват до половин милион километра. Ти с 500 кг дизел колко километра ще минеш? Най-много 10 000.
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 16 ( преди 1 година )
    Дори да приемем данните ти за верни, а те не са, си пропуснал най-важните разлики които са съществени за използването на акумулатор в електромобил. Например една оловно киселинна батерия трябва да се зарежда с 1/10 от капацитета 12 часа за да бъде напълно заредена. А има литиево-йонни батерии които се зареждат за 12 минути. При зареждане и разреждане с голям ток, капацитета на оловните батерии пада драстично. А разликата в живота им е десетки и стотици пъти. Оловните имат 400 цикъла живот.