fallback

Toyota използва науката, за да докаже, че бъдеще само с електромобили е грешка

Обещанията за пълна електрификация не са реални, смята главният инженер на компанията

Докато световната автомобилна индустрия върви към електрификация, най-големият производител в света – Toyota, има различно мнение по въпроса. А то е, че електромобилите не са единственият вариант за намаляване на вредните емисии и постигане на „зелена мобилност“.

Всъщност, именно това е и една от причините главният изпълнителен директор Акио Тойода, който е внук на основателя на компанията, да се оттегли през април. Въпреки неговата смяна обаче явно в Toyota не са променили мнението си и сега използват науката, за да докажат, че преминаването изцяло към електромобили е грешка.

С някои солидни факти и цифри под ръка, главният инженер на автомобилния производител - Гил Прат, е категоричен, че най-добрият подход за устойчиво бъдеще е многостранен, като той смесва електромобили с хибриди и други екологични технологии, а не се подчинява на пълен ангажимент към автомобили, захранвани само с батерии.

Според Automotive News, това предложение е направено от Прат за първи път на Световния икономически форум в Давос. Наскоро ученият, когото наричат „най-умния човек в Toyota”, повтаря убежденията си в опит те да станат част от контекста на дългосрочната стратегия на японската компания.

„Времето ще покаже, че нашата гледна точка всъщност е правилната. По един или друг начин ще има разнообразие от задвижващи системи, използвани по целия свят“, категоричен е Прат.

Това изявление идва, след като няколко марки автомобили обещаха да преминат изцяло на електричество в някакъв момент в бъдещето. Производители като Honda, Acura, Cadillac, Jaguar, Mercedes-Benz, Audi и други обещават, че ще направят всичко възможно, за да станат въглеродно неутрални в този век.

От своя страна, Toyota иска да продава около 5,5 милиона хибридни автомобили с двигатели с вътрешно горене и plug-in хибриди годишно от 2030 г., както и 3,5 милиона електромобила, включително 1 милион с марката Lexus.

Това показва, че Toyota не е против електромобилите но вярва в разнообразен подход и прогнозира глобален недостиг на литий, който е най-важният материал, използван в днешните литиево-йонни батерии, намиращи се в чисти електрически превозни средства, хибриди и plug-in хибриди .

Гил Прат и неговият екип заключиха, че за да се намалят въглеродните емисии колкото е възможно повече, има по-голям смисъл да се разпредели ограниченото предлагане на литий сред възможно най-много автомобили, като се електрифицират възможно най-много коли.

Инженерът даде и пример с автомобилен парк от 100 коли с двигатели с вътрешно горене със средни емисии от 250 грама СO2 на километър. „Нека приемем, че имаме ограничен запас от литий и той стига за батерии с капацитет 100 кВт/ч. Правим само една батерия и средните емисии на целия автопарк пада само с 1,5 гр на км. Но ако разпределим малкото количество на батерии от 1,1 кВт/ч, ще бъде възможно да се направят 90 хибрида, което пак ще остави 10 автомобила с традиционни ДВГ. Средните емисии на целия автопарк обаче ще намалеят под 205 гр/км“.

Според Прат, това показва, че голям парк от хибриди ще има по-голямо положително въздействие върху вредните емисии, отколкото по-малък парк от електромобили. И именно този нюанс се губи в разговорите за приемане на електромобили в глобален мащаб. Ученият допълни, че амбициите на повечето производители не са подплатени с реални прогнози, а са на принципа „ако условията позволяват“.

„Това, което трябва да се промени, е да узреем малко и да спрем да си даваме пожелания. Истинската дискусия трябва да бъде за ограниченията в развитието на ресурсите в света - както материални ресурси, така и инфраструктура за зареждане и възобновяема енергия. Ако това е вярно, как да намалим общото количество въглероден диоксид, което ще се натрупа?“

Според Automotive News, самият Гил Прат е бил вдъхновен да се задълбочи във въпроса за батериите от опита на собственото си семейство с Tesla Model X. Колата е с 480 км пробег, но на ден изминава не повече от 50 км. А това означава, че 90% от батерията е „мъртъв товар“, който е излишен.

fallback
  • #17
    Ш'Минтирит ( преди 1 година )
    Като написах предишния коментар се сетих за още една задачка за математика тинтири минтири? Като смениш батериите на калкулатора, вземи да сметнеш колко електромобила могат да се произведат с планираните 3 тераватчаса батерии годишно, които е планирала да произвежда Тесла годишно през 2030 година и е осигурила дългосрочни договори за материали, включително финансиране разработката на нови находища? Надали ще се справиш с толкова сложна сметка. То не е като да прочетеш кликбейт заглавие!
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    За да мине на 100% пълни хибриди на Тойота са й нужни батерии колкото за около 200 хил електромобила
  • #15
    До долния ( преди 1 година )
    Интересна работа! Преди две години когато тесла говореше че си е осигурила верига за доставки на батерии, при която всяка година доставките се увеличават с 50% и през 2030 година ще произвежда по 20 милиона електромобила годишно, всички се смееха и обясняваха че 50% годишен ръст бил невъзможен. Да се чул Тесла да има проблеми с батериите? Как така за Тесла има батерии за 1,4 милиона електромобила, а toyota не успя да намери 10 000 броя от един доставчик, за производство на единствения си модел?
  • #14
    ЗДВНГТ ( преди 1 година )
    Абе тя автомобилната индустрия почва трета година на липса на чипове, да не говорим, че всъщност постоянно има проблеми с доставките на прозаични неща като кондензатори, резистори и диоди, а тук разни разбирачи ми обясняват за справяне с недостига на литий през 2030 година? Дет се вика, айде първо оправете силиция (или силикона ако е за плеймейтките!), пък после мислете за лития.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Защо не измислят по добри батерии? Литиевите не стават. Трябва да измислят по добри батерии с по не 2 пъти голяма енергийна плътност на кг и 2 пъти по ниска цена. Тогава вече ще има смисъл да се правят електрически коли.
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Като гледа как се развиват електрически коли и колко "прогрес" има за последните 10 години от както Tesla пуснаха първите масови модели мисля ощяе дълги години ще продължим да си караме на нафта, бензин и газ. То реален прогрес няма никакъв при електрическите. Технологиите за 10 години изобщо не са мръднали. Само сменят опаковката и лъжат че е ново и по добро. А реално си е същата калпава технология която все още има по лоши параметри от дизела.
  • #11
    Ш'Менти тинти ( преди 1 година )
    А един умен човек беше казал по-долу в едно мнение : "Прат повтаря убежденията си в опит" - напълно безсмислено усилие да убедиш чрез факти и наука обикновен терорист..." Напълно е прав! И аз така правя напълно безсмислено усилие да те убедя с помощта на елементарен калкулатор в колко стотин и хиляди процента грешка си, ама знам че е безсмислено. Даже не се усещаш, че ти говорят за УБЕЖДЕНИЯ и ВЯРА, а не за факти!
  • #10
    Шментири ( преди 1 година )
    Какво стана бе математика? Да не ти падна батерията на калкулатора? Ако Тесла е намерила батерии да произведе миналата година 1,4 милиона автомобила, а от една батерия за електромобил могат да се произведат хайде да не са 90 ами 60 хибрида и плъгин хибрида, къде са 80-те милиона хибрида на toyota, които да спестят повече емисии със същото количество батерии? Те май не само за миналата година ами за цялото си съществуване не са произвели толкова хибриди, а? А тази година ще са 2 милиона Тесли.
  • #9
    Шминтирит ( преди 1 година )
    Хайде сега се опитай да намериш и пропагандата къде е? Коя лъжа от toyota повтарят хиляди пъти и се надяват да стане истина, но реалността и изминалото време само ги опровергава? Можеш ли да откриеш очевидното или не ти стига "научния потенциал"
  • #8
    Ш'Менти тинти ( преди 1 година )
    Тази наука ти е много далечна и не ти се отдава. Доказал си го многократно?Даже и не си разбрал статията:Но ако разпределим малкото количество на батерии от 1,1 кВт/ч, ще бъде възможно да се направят 90 хибрида.Я кажи сега компанията тесла или компанията toyota намалява повече емисиите и кой от тях използва повече батерии?
fallback
Последни