Едва 600 бройки разделиха производителя Hyundai (основно с колите Kia) в Европа миналата година от продажбите на групата Renault. Структурно, успехът, по-специално в Европа, се основава на сложни връзки, силно електрифицирани модели, които постепенно завземат пазара, но и на още нещо.
Корейците са за пример в днешната сложна автомобилна индустрия. Компонентна криза? Срив на пазарите? Спад в покупателната способност? Принудителна електрификация? Нова китайска инвазия? Всичко това удря европейските марки, но не и корейците.
Походът на корейския "парен валяк" не изглежда да среща никакви пречки. Третият по големина производител на автомобили в света след Toyota и Volkswagen, групата Hyundai е продала 7 милиона автомобила по целия свят миналата година, включително 4 милиона от самата марка и 3 милиона от дъщерната фирма Kia.
Консорциумът е регистрирал 1.06 милиона продадени коли в Европа през 2022 г. Това е единственият производител на автомобили, който е увеличил регистрациите си на Стария континент миналата година (+ 4,2%). С 9.4% пазарен дял в Европа групата Hyundai остана само на… 600 коли от групата Renault!
Европейските автопроизводители обвиняват корейците, че се възползват от споразумението за свободна търговия, подписано с Европейския съюз през 2010 г. "Корейските производители са малко като японските от 90-те години, никой не им обръщаше внимание в началото и в рамките на няколко години те изненадаха всички", анализира ситуацията Орелиен Дютоа, специалист в автомобилния сектор в Xerfi.
KIa и Hyundai още след 2010 година изпревариха Ford като четвъртия по големина производител в света, а днес изпреварват и Toyota на европейския пазар. Групата има грандиозни амбиции, като за тази година са планирани 7 милиона автомобила.
Обаче, противно на твърденията, че вината за корейската инвазия в Европа се дължи единствено на споразумението за свободна търговия, което има за цел да премахне 98% от митата между двете зони, това далеч не е единствения фактор, отговорен за тази вълна. Въпросното споразумение влезе в сила само частично, но корейците измислиха нов стратегически план. те започнаха да произвеждат голяма част от продукцията си на Стария континент. И днес 60% от колите, продавани от Kia и 70% от Hyundai, се сглобяват в заводи в Словакия и Чехия.
В действителност неочакваният ефект, създаден уж от оспорваното споразумение, крие много по-стара история. Още в началото на новия век корейската група реши да промени обхвата си и да завладее международните пазари. По това време корейците взимат решение да препозиционират марките в по-луксозни класове.
Огромни средства бяха инвестирани в R&D, дизайн и имидж на марката, благодарение на гигантски комуникационни кампании. Групата дори бе обвинена, че е привлякла най-големите автомобилни дизайнери от конкурентите. А целта е ясна: да изпревари японските марки в чужбина.
Корейците предприеха и много агресивна търговска политика. Например, те развиха успешната концепция за удължаване на гаранционните срокове: ако купувате корейски коли, вие се възползвате от гаранции от 5 (Hyundai) до 7 години (Kia), срещу 2 години за повечето европейски марки.
Рецептата проработи, което днес позволява на производителите постепенно да увеличават маржовете си. Толкова много, че към днешна дата корейските превозни средства се продават по-добре, като цените им са аналогични с тези на европейските марки.
И за да бъде още по-привлекателна, корейската група обновява своите модели с бясна скорост. Автомобилите едва успяват да излязат на пазара и вече търпят рестайлинг. За 18 месеца Kia например обнови четири свои ключови модела, които представляват повече от 80% от продажбите им.
За да бъде по-оперативна, групата разчита и на преместването на своите центрове за вземане на решения, както и на своите фабрики, така че моделите винаги да са адаптирани към пазарите, които трябва да бъдат завладени. Голямата сила на корейците - както и Samsung доказа, е способността да се адаптират към пазарите, на които навлизат.