Китайските автомобилни производители увеличиха износа си с повече от 54 процента през 2022 г. в сравнение с предходната, а това е достатъчно да издигнат страната на второ място в световен мащаб, информира South China Morning Post.
Китайската асоциация на производителите на автомобили съобщава, че държавата е продала зад граница 3,11 милиона автомобила през 2022-а, което е 11,5 процента от общото производство на 27 милиона превозни средства в континентален Китай.
Това е значително повече от Германия - досега втори по големина износител, но вече със „само“ 2,61 милиона автомобили на международните пазари през миналата година, което е увеличение от 10 процента спрямо 2021 г.
Сега Китай вече преследва лидера Япония, за който обаче резултатите за цялата 2022 г. все още не са налични, но страната е експортирала повече от 3,2 милиона автомобила през първите 11 месеца.
Очакванията за японците обаче са, че са изнесли по-малко превозни средства през миналата година, отколкото през 2021-а, когато са пласирани 3,82 милиона превозни средства на чуждестранни пазари. С бързо нарастващия износ на Китай и намаляващите обеми на Япония, се очаква рокада на върха в близко бъдеще, коментират анализатори пред South China Morning Post.
Китайската инвестиционна банка Citic Securities прогнозира, че страната може да изнесе 5,5 милиона автомобила до 2030 г., като 2,5 млн. от тях ще бъдат електрически. Това ще стане възможно с усилията на страната да пласира своите автомобили на пазарите в Южна Азия, както и в развиващите се страни.
Китай също така поема водеща роля в продажбите на електрически превозни средства, като доставките са нараснали със 120% на годишна база до 679 000 бройки. BYD стана най-големият производител на електромобили през второто тримесечие на 2022 г., изпреварвайки Tesla. Сега компанията продава продукцията си в Норвегия, Сингапур, Бразилия и Индия.
Китайските компании са взели контрола на вътрешния пазар, където около 200 производители на електромобили държат почти 85 процента от сделките през 2022 г.