„Пикът на кросоувъри вече е преминат, те се произвеждат все по-малко и съвсем скоро на света ще останат само няколко модела. Тяхната смърт е неизбежна, тоест може да се каже – светът на кросоувърите свърши“.
Това заяви Венсан Кобе, главен изпълнителен директор на Citroen пред Auto Express. Според него, глобалната автомобилна индустрия съвсем скоро ще премине от производство на кросоувъри към производство на по-ниски автомобили, като основната причина за това е аеродинамиката.
През последните няколко години кросоувърите представляват 50% от всички произведени нови продукти. Сред тях има и крос-седани, които се наричат „кросоувъри“, само защото са малко по-високи. Тези автомобили обаче ще отидат в историята, тъй като индустрията се насочва към електрификация.
„При колите на ток най-важни са именно аеродинамичните характеристики. Ако те са лоши, загубата на пробег е огромна. Можете да загубите повече от 50 км само заради аеродинамиката. Разликата в пробега между кросоувър и седан може да бъде дори 60, 70 или 80 км“, обяснява Кобе.
За да осигури на кросоувъра приличен пробег с едно зареждане, производителят му поставя по-голяма батерия, като пример за това е BMW iX. По-рационалният и по-лек i4 има много по-малка батерия, която обаче осигурява същият пробег.
„Ще има ограничения върху теглото и размера на батериите, като това ще става или чрез данъци и други стимули, или чрез закони, или чрез обсъждане“, предупреди Кобе. И напомни, че Франция вече преминава към данъчно облагане на автомобилите според тяхното тегло.
„През 70-те години колата тежеше 700 кг. Днес средностатистическият автомобил тежи 1300 кг. Утре средно една кола ще тежи два тона. По този начин използваме три пъти повече ресурси, за да предоставим същата услуга, само за да бъдем „зелени“, казва още Кобе.
Според него трябва да се обърне повече внимание на технологиите за зареждане на електрически превозни средства по време на шофиране, планирането на маршрута и, разбира се, теглото и аеродинамиката на превозните средства.