Независимата асоциация за оценка на безопасността на превозните средства - Euro NCAP, публикува своя рейтинг по отношение на пътниците и останалите участници в движението през изминалата 2022 г.
Сред отличниците няма превозно средство на европейски автомобилен производител, но има по два модела на американска и китайски марки. За отбелязване също така е факта, че четири от отличените пет коли са изцяло електрически, а една е с хибридно задвижване (PHEV).
Най-безопасен в категорията „Голям семеен автомобил“ е корейският Hyundai Ioniq 6. Електрическата кола е оценена на 97 процента за защита на възрастните пътници, но също така получи „добра“ оценка за защита на децата.
За децата и пътниците Ioniq 6 осигурява добра защита за всички критични области на тялото както на 6, така и на 10-годишните манекени в тестовете за предно изместване и странична бариера и отбеляза максимални точки в тази част от оценката.
Изминалата 2022-а е рекордна по брой тестове, защото особено в края на годината производителите бързаха да проверят новите си модели по процедурата от 2022 г., защото протоколът ще стане по-строг от 2023-а. Ето защо вместо обичайните 5-7 модела, които Euro NCAP тества всеки месец, за по-малко от 30 дни в края на 2022-а бяха разбити 30 превозни средства.
В класа „Малък семеен автомобил“ блесна новак на европейския пазар - китайският хечбек ORA Funky Cat.
Победителите в различните категории са избрани според броя на получените точки за защита на възрастни пътници, на деца, на пешеходци, както и за работата на електронните асистенти за подпомагане на водача.
За първи път две Tesla и две коли от Китай попаднаха в окончателния рейтинг.
Американският Tesla Model S е първи в категория „Executive Car“. Лифтбекът получи високи оценки за защита на възрастни пътници и работа на помощни системи.
Tesla Model Y постигна същия резултат, но вече в сегмента „Малък офроудър“, като и в двата модела работата на електрониката е оценена на 98 процента.
Plug-in-хибридът WEY Coffee 01 е победител в категорията „Голям офроудър“. Според оценките е отлично оборудван и представящ се добре във всички категории. От Euro NCAP отбелязват, че втори с много близка оценка е Lexus RX и заслужава да бъде споменат.
Михил ван Ратинген, генерален секретар на Euro NCAP, заявява: „Изминалата 2022-а беше една от най-натоварените години на Euro NCAP досега и видяхме много нови производители на автомобили и нови технологии. Ясно е, че добрата оценка на Euro NCAP се разглежда от производителите на автомобили като критична за успеха в Европа. Това може да означава само по-добро оборудване за безопасност и по-безопасни автомобили за всички европейски потребители.“