Това, което виждате, се нарича Dee. Има четири колела, има врати, има прозорци, има волан. Но неговите създатели от BMW ни се кълнат, че това всъщност не е автомобил. И сме склонни да им повярваме, защото Dee може не само да ви вози, но и да ви отговаря, да ви намигне, даже магически да превърне всички останали автомобили на пътя в динозаври или диви коне. И това съвсем не е шега.
Dee e съкращение от Digital Emotional Experience. Този последен концептуален модел е гвоздеят в програмата на BMW за CES в Лас Вегас - най-престижното изложение за електроника в света. Eкип на Automedia.bg и "КОЛЕЛА" бе на ексклузивното предварително представяне в Майзах преди месец.
Идеята на този автомобил е да покаже бъдещето на компанията по отношение на дигиталните технологии и възможностите за общуване между човек и машина.
Но, между нас казано, Dee е много повече от това. От BMW още няма да го признаят в прав текст, но тази кола е на практика първият ни поглед към бъдещата "Нова класа", която ще се появи на пазара през 2025 година. И то не само като дигитални технологии, а и като дизайн.
Оригиналната Neue Klasse се появи в началото на 60-те и преобрази BMW. Тъкмо тя превърна малката, често финансово затруднена баварска компания в световен гигант. Новата Neue Klasse трябва да направи същото след две години - да промени изцяло представите ни за BMW в ерата на електричеството, дигитализацията и рециклирането.
Но да се върнем към Dee. Макар дизайнът да е подчертано футуристичен, в него лесно откриваме препратки към класическия стил на BMW - седан с триобемна концепция, чифт двойни светлини, обратен ъгъл на предницата и задницата, емблематичната извивка на Хофмайстер.
И в същото време откриваме неща, които никога досега не сме виждали в автомобил. Затворената предна решетка е на практика един огромен екран, който може да се усмихва, да намига и да изразява всякакви други емоции. В същото време го прави без почти никаква загуба на енергия. Използвана е технологията E-Ink - същата като в Kindle и останалите електронни четци, но усъвършенствана от BMW така, че да се използва и върху триизмерни обекти. Минимална енергия е необходима само когато екранът променя образа. През останалото време той не консумира нищо. Между другото надникнахме в секретната лаборатория на BMW в Гархинг, където вече са готови и първите образци на многоцветни E-Ink панели.
Dee има безброй сензори, за да може не само да засича доближаващ човек, но и да го разпознава. След това колата може да ви приветства с графични елементи, светлини и звук, и да ви отвори вратите. Страничните стъкла се превръщат в екрани, на които Дий прожектира предварително записания образ на собствения ви аватар. Изкуственият интелект се самообучава и може не само да ви отговаря, но дори и да се намесва в разговора. С наченки на знаменитото германско чувство за хумор.
Стела Кларк, ръководителят на проекта E-Ink в BMW, ни показва първите работещи многоцветни панели. В бъдеще колите и дори джантите ни ще могат да си променят цвета без особено усилие. Технологията не е и особено скъпа
Дизайнът съзнателно е минималистичен, за да се акцентира върху дигиталното преживяване. Това важи в още по-голяма степен за интериора. Цялото предно стъкмо е превърнато в прожекционен дисплей, на който могат да се смесват физическата и виртуалната реалност. Вие сами избирате до каква степен. Специалният плъзгач за смесена реалност има пет позиции. Първата е изцяло аналогова, когато предното стъкло е просто стъкло. По-нататък постепенно добавяте информация за шофирането, комуникационни функции и така нататък. Последната степен е за изцяло виртуален свят: тогава стъклата се затъмняват и се превърщат в екрани, върху които компютърът може да превърне останалите автомобили в трафика в слонове. Или в космически кораби.
Няма нужда от бутони и допълнителни екрани, което носи и екологични ползи. Повърхностите вляво и вдясно от волана оживяват, когато ги докоснете или доближите с ръка, и се управляват с местене на пръст. Това и революционният нов head-up дисплей със сигурност ще са част от бъдещата "Нова класа". Но сме почти сигурни, че и други черти от Dee ще се озоват в серийната кола.
Някои от технологиите тук са създадени от BMW специално за тази кола, като например новият Head-Up дисплей. Но повечето вече съществуват, и то отдавна. Просто никой досега не се е сетил да ги използва в автомобил. Точно както през 2006 година много съществуващи дотогава технологии бяха взети от Apple и сложени в техния революционен iPhone. Дали това е автомобилният еквивалент на iPhone? Само времето ще покаже.
Още снимки на BMW i Vision Dee вижте в ГАЛЕРИЯТА: