В миналото не беше трудно човек да се ориентира в гамата на BMW, защото тя се състоеше, повече или по-малко, от три модела: Трета серия, Пета серия и Седма серия. Плюс по някоя екзотика, добавена през годините.
Но след това нещата започнаха да се изменят. Появиха се SUV моделите, появиха се комбитата, появиха се електромобилите, даже в един момент се появи и миниван. И така в наши дни гамата на BMW вече се състои от над 25 различни модела. Но въпреки цялото това изобилие все още най-важният модел на баварците, есенцията на марката, си остава Серия 3. Която сега е изцяло обновена.
За 47 години на пазара този автомобил е продал над 16 милиона бройки, абсолютен рекорд за баварската компания, и продължава да е първото, което ни идва наум, когато чуем буквите BMW. Но това, което се случва сега, е доста необичайно. Обикновено фейслифт се прави някъде в четвъртата-петата година на един модел, и най-често той е само козметичен. Докато това поколение G20 на "тройката" е на пазара от няма и три години. А промените, настъпили в него, са доста забележими.
Обяснението всъщност е много просто. Вината за предсрочния фейслифт е на бързия напредък на дигиталните технологии. И на факта, че над половината клиенти за Серия 3 в момента са в Китай, където хората са особено чувствителни към размерите на екраните си.
Това обяснява и защо най-голямата промяна в новата "тройка" е вътре: изцяло променена информационна система с два свързани сензорни екрана, с диагонал почти 15 инча. Ако ви изглеждат познато, не се учудвайте - това е абсолютно същата система, която видяхме преди година в електрическия флагман iX. И която ще видим в новата Серия 7.
Но има и една голяма разлика: тук все още оцелява любимият ни въртящ се контролер за мултимедията. Макар че главният инженер на проекта ни призна, че това ще е лебедовата му песен, преди изцяло да бъде снет от въоръжение.
Ще ни бъде мъчно за него, защото и до ден-днешен това си остава най-добрия начин да управлявате функциите на колата, без да отделяте прекалено дълго вниманието си от пътя и от карането. Макар че в БМВ са измислили начин да управлявате тези функции, без даже да отделяте ръка от волана. Гласовият асистент се самообучава и ползва подкрепа от облака, така че е в състояние да разбере дори съвсем свободно зададени команди - примерно "топло ми е", "огладнях" и така нататък.
Интериорът е точно какъвто очаквате от едно BMW - просторен, комфортен, с отлични материали. Но без никакви излишни украшения, които да ви отвличат от най-важното. Мултимедията с лекота интегрира Apple CarPlay, Android Auto, Spotify, Alexa и още дузина услуги. Самата кола разполага с персонална e-SIM карта с 5G връзка. И с възможност за дистанционно актуализиране на софтуера или отключване на нови функционалности.
Задната седалка спокойно настанява двама волейболисти, а багажникът побира 480 литра при версията седан. Има и Touring, разбира се, който побира повече от всеки сравним по размери SUV модел, и съответно е по-продаван от седана в страни като Германия и Австрия. Не и в България обаче.
Докато се подготвяхме за този тест, установих нещо доста изненадващо: всъщност никога не сме снимали новата Трета серия за "Колела". Още от дебюта й през 2019 сме карали почти всички версии, снимали сме М3, снимали сме М4, но никога - обикновената Трета серия. Сега имаме идеалния повод да си наваксаме.
Промените във външния вид са по-умерени, но все пак са забележими: нов дизайн на светлините, нова предна престилка, доста по-изразен заден дифузьор... Предната решетка е по-голяма и вече с двойни пречки, макар за облекчение на мнозина да не се е разрастнала и на височина като при Четвърта серия.
За щастие обаче има и неща, които ни най-малко не са се променили. Още откакто се появи през 1975, тази кола винаги се е отличавала с едно основно качество. Винаги е изпъквала с охотата, с която сменя посоката на движение. Новото поколение изобщо не е изключение, слава Богу.
Трябва да отдадем дължимото на инженерите по окачването, защото задачата им от година на година става все по-трудна. Онова първо Е21 от 70-те години тежеше едва 1020 килограма. Днес най-базовата версия със задно предаване е тон и половина без шофьора. А нашата тестова кола с шест цилиндъра и задвижване на четирите колела тежи 1725 килограма. Но по никакъв начин не се усеща по-малко пъргава.
Обещах си да не прекалявам със суперлативите, но тази кола е фантастично балансирана, и в завоите е стабилна като Паметника на съветската армия. И също като него може да бъде боядисвана в над 150 цвята.
Макар и не безплатно, разбира се. Като изключим базовото бяло, другите основни цветове струват между 2,000 и 4,000 лева, а индивидуалните са почти 7,000. Самата Трета серия вече чупи рекорди с ценовата листа - почти 78,000 лева за базовия бензин със 156 коня и задно предаване, 101,000 за двулитров дизел със 190 коня, и накрая 132,500 лева за автомобила, който тестваме - M340i. Дори и отчитайки инфлацията, това е много над цената на някогашните "тройки". Но и самият автомобил се е променил оттогава: днес е с близо половин метър по-дълъг и несравнимо по-мощен. Както казахме, информационната система е същата, която ще получите и в Седма серия. Изобщо откъм удобства тук няма да ви липсва нищо.
За сметка на това обаче липсва нещо ключово: скоростният лост. Вместо него сега имаме един малък превключвател, като в новите малки модели на Peugeot, да кажем. И обяснението за това е донякъде печално: след фейслифта Трета серия изобщо не се предлага с ръчни скорости.
2998 куб. см работен обем 374 к. с. максимална мощност 500 Нм максимален въртящ момент 4.4 секунди 0-100 км/ч |
Без значение от нивото на оборудване, без значение от двигателя, неизменно получавате 8-степенен автоматик. Нещо неизбежно с напредъка на системите за подпомагане и така наречените автопилоти, които са напълно несъвместими с ръчните скорости.
Донякъде е жалко, естествено. Но не и при тази марка. Защото 8-степенният автоматик тук, създаден от ZF, без колебание е най-добрият избор на пазара в момента. И почти няма ситуация на пътя, в която вие да сте по-добри от тази трансмисия. Ако случайно все пак настоявате, ето ви планките на волана, и успех.
Към шестцилиндровия двигател под капака нямаме абсолютно никакви забележки. Той е с twin-scroll турбо, променливо газоразпределение и с 48-волтова хибридна система, която го подпомага при нужда. Ускорението от място до 100 км/ч отнема едва 4.4 секунди - нещо, което доскоро бе по силите само на коли от калибъра на Aston Martin DB9 GT, Ferrari 612 или Lamborghini Gallardo. А в същото време този седан е способен при спокойно каране да харчи по-малко от 8 литра на сто километра.
Звучи като най-доброто от двата свята, нали? Но всъщност Трета серия винаги е била тъкмо това.
Още снимки от теста на BMW M340i вижте в ГАЛЕРИЯТА: