Per Aspera ad Astra e стара латинска пословица. И също, за онези от вас с по-модерно образование, девизът на звездната флота от Star Trek. Буквално означава "през трудностите - към звездите". Няма съмнение, че Opel премина през доста трудности в последното десетилетие. А тази кола е кулминацията на опита му да се измъкне от тях. Това, разбира се, е новата Astra - шесто поколение на един от най-успешните модели на Opel. Или дори осмо, ако се сетим, че през 80-те Kadett носеше това име във Великобритания и на още няколко пазара.
Всъщност това не е просто "новата Astra", а може би единствената наистина изцяло нова Astra в цялата история на модела. Да не забравяме, че още първото поколение от 1992 беше всъщност директно продължение на стария Kadett, на същата платформа и дори със същата логика при моделните кодове (след Kadett E дойде Astra F).
Историята на Astra: предшественикът Kadett E (1984–1995), Astra F (1992-1998), Astra G (1998-2004), Astra H (2004-2009), Astra J (2009-2015), Astra K (2015-2022), за да се стигне до днешната Astra L. На някои пазари последните две поколения на Kadett също се наричаха Astra - тоест може да броим днешната Astra и за шеста, и за осма генерация
Оттогава се смениха пет генерации, като всяка беше по-скоро еволюция на предишната, отколкото нещо радикално ново. Типично за тогавашната политика на General Motors, които пестяха от важните неща, за да пилеят пари за глупости.
Но тази кола вече няма нищо общо с наследството на GM. Това е първата Astra, създадена в ерата Stellantis, и в нея няма нито един съществен компонент, който да идва от предшественика й. Платформата Delta на американците си e отишла, заменена от платформата EMP2 на Peugeot-Citroen.
Все пак, ако някой ви каже, че това е само Peugeot 308 със сменена опаковка, не му вярвайте напълно. Платформата и двигателите наистина са общи - не само за Peugeot и Opel, но и за Citroen, DS и, в бъдеще, за още много марки на Stellantis. Но дизайнът, настройките и производството на тази кола са си изцяло германски. Новата Astra отново се прави в Рюселсхайм, след дълго отсъствие оттам. А като пътно поведение и като усещане зад волана е напълно различна от пежото. Всъщност това е може би най-динамичната и стегната кола в цялата история на модела.
За динамиката помага доста богатият избор на задвижване. Базовата Astra ползва 1.2-литров турбобензин със 110 коня, а над него има същия агрегат, но настроен за 130 коня.
130 к.с. максимална мощност 230 Нм максимален въртящ момент 9.7 секунди 0-100 км/ч 210 км/ч максимална скорост |
Тук имате избор между ръчни скорости и 8-степенния автоматик на Aisin, който се ползва не само от Peugeot, но и от BMW, Lexus, Land Rover, Тоyota и кого ли не още.
По-натам идва 1.5-литровият дизел със 130 коня, който вече се предлага само с автоматик. Има също плъг-ин хибрид с 12-киловатчасова батерия и 180 коня. А от 2023 към клуба се присъединява и чисто електрическа версия.
Ние тестваме по-мощния бензин с автомат и в най-високото ниво на оборудване - GS Line. И като казваме "високо", съвсем не се изхвърляме.
В тази кабина има много неща, които доскоро бихме очаквали само от най-скъпите лимузини. Когато угасите двигателя, седалката се дърпа назад, за да ви улесни излизането. Когато включите на задна предавка, огледалата автоматично се насочват надолу, за да виждате къде маневрирате. Има гласов асистент, който всъщност работи - макар и не в 100 процента от случаите. Освен това има подгряване на седалките, масажна функция, подгряване на волана, пречиствател на въздуха.
Приборите са изцяло дигитални и ползват 10-инчов екран. Дисплеят на мултимедията също е 10 инча, с безжични Android Auto и Apple CarPlay, и с два USB порта (по един за стария и новия стандарт). Към това можете да добавите също доста добър head-up дисплей, отопление на предното стъкло, безжично зарядно за смартфон.
Светлините са изцяло LED, а в най-високите нива са матрични, така че да се адаптират към обстановката и никога да не заслепяват насрещно идващи коли. Изобщо количеството удобства и глезотии тук е нещо, което никога досега не сме виждали от един Opel.
В същото време има и неща, които дразнят. Все още тук-там се срещат остатъци от най-твърдите и евтини пластмаси, запазена марка на Opel. Освен това в кабината има огромно количество черен пиано лак - по скромното ни мнение възможно най-противният материал за един съвременен автомобил.
Гениите на маркетинга го обожават, защото минава за премиум, а в същото време е много евтин за производство. Не оспорваме, че изглежда добре, докато колата е още в шоурума. Но в ежедневието той само кара да изпъкват праха и отпечатъците от пръсти. А в слънчево време може доста неприятно да ви заслепява.
Ако се абстрахираме от това, кабината на новата Astra е приятно и комфортно място. Междуосието е пораснало малко спрямо предишното поколение, така че и пространството на задните седалки е повече. Но все още е по-подходящо за деца, отколкото за възрастни. Багажникът побира 422 литра - с над 40 повече от Volkswagen Golf.
Приятно е и поведението на пътя. Както вече казахме, Astra е настроена по-твърдо от Peugeot 308, което я прави по-пъргава и по-подходяща за онова, което българските пътностроителни компании имат нахалството да наричат "пътища". Все пак препоръчваме да стоите настрана от по-големите джанти. Със стандартните 17-цолови колела Astra предлага съвсем приемлив комфорт. Трицилиндровият мотор не издава най-приятния звук, който сме чували. Но иначе е пъргав, с бързо достъпен въртящ момент, и изпреварванията не са никакъв проблем.
Комбинираният разход от 5.6 на сто, който Opel обещава в брошурите, е също толкова реалистичен, колкото телепортаторите в Star Trek. Но без проблем ще постигнете около 7 на сто, без изобщо да жалите педала на газта.
Нищо не липсва и от системите за безопасност: напълно оборудваната Astra може сама да следва пътната лента, да разпознава знаците и да намалява, за да ви спести глоби, и да спира аварийно, когато засече препятствие отпред.
Големият недостатък, както при всички коли напоследък, е цената. Беше време - не толкова отдавна - когато можехте да си купите Astra за 26-27 хиляди лева, и това да е прилично оборудван семеен автомобил. Предишното поколение в последните години стана жертва на инфлацията и достигаше 36,000 лева стартова цена.
По времето, когато снимахме теста, новото поколение започваше от 42,000 лева. А през декември 2022 вече надхвърля 45,000. За кола като нашата - GS Line с по-мощния турбобензин и автоматик - ще ви поискат около 58,000 лева. Дизелът струва почти 62,000 - което преди десетина години бе цената на BMW Серия 5.
При това даже върховото ниво не включва всичко: ако искате удобния head-up дисплей, вградена навигация, матрични фарове, панорамен покрив, безжично зарядно и отопление на предното стъкло, можете да ги платите в пакет за още около 7,000 лева. Кожените седалки с масаж са почти пет хиляди, и така нататък.
С две думи, новата Astra е радикално различна от всички досегашни, които бяха простички и достъпни коли. Тя иска несравнимо повече от вас. Но истината е, че и дава несравнимо повече в замяна.
Още снимки на Opel Astra L вижте в ГАЛЕРИЯТА: