В 120-годишната си история като автомобилен производител компанията Opel е създала малко над 60 различни модела. Но никой не е по-важен от Corsa, абсолютния бестселър, с почти 14 милиона продажби от дебюта в началото на 80-те насам. Сега тази толкова популярна количка най-после има ново, шесто поколение. Запознайте се с Corsa F.
НЕКА ЗАПОЧНЕМ ВЕДНАГА от най-важния въпрос, и големия ужас на феновете: дали това е истински Opel, или просто Peugeot 208 със сменена емблема?
Новата Corsa и новото 208 действително ползват една и съща платформа, едни и същи двигатели и, до голяма степен, еднакви механични компоненти. В наши дни, когато счетоводителите и регулаторните изисквания правят колите все по-еднакви, почитателите на Opel все повече се тревожат дали любимата им марка няма окончателно да загуби идентичност.
ЧЕСТНО КАЗАНО, ТЕЗИ ОПАСЕНИЯ са доста преувеличени. Най-малкото защото и досегашната Corsa не беше точно истински Opel, каквото и да означава това, а ползваше платформа, създадена оригинално за Fiat Grande Punto. Замяната й с далеч по-съвременната платформа CMP на Peugeot носи някои очевидни плюсове.
Това е най-динамичната Corsa от може би 20 години насам, а може би изобщо. Причината е, че е много по-лека - базовото ниво тежи със 108 килорама по-малко от предишното.
Новата Corsa има коефициент на аеродинамично съпротивление от 0.29 - eдин от най-добрите показатели за малък автомобил
ОСВЕН ТОВА CORSA е доста различен автомобил от 208 - и като излъчване, и като усещане, и дори като произход. Докато френското супермини се прави в Словакия, Corsa си остава във фабриката на Opel край Сарагоса, построена някога специално за този модел.
Няма никаква опасност да сбъркате двете коли и като дизайн. Срещу блясъка и смелите решения при пежото германците избират по-приглушени и изчистени форми. Специфичната предна решетка и светлините карат Corsa да изглежда по-широка, отколкото е. Спрямо предишното поколение е и малко по-ниска, а няколкото акцентирани линии й придават доста по-спортен вид.
ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН ТОВА СЕ УСЕЩА и на пътя. Макар и с идентични начални съставки, германците са постигнали доста по-различни настройки на волана и окачването. Управлението се чувства осезаемо по-директно и прецизно, макар че на моменти воланът ни се стори твърде лек. Окачването е по-пригодено за весели планински пътища и в същото време сякаш малко по-добре поглъща неравностите.
Интелигентните матрични LED светлини от ново поколение осветяват доста по-добре от халогените, консумират до 76% по-малко енергия и автоматично затъмняват идващите насреща автомобили, за да не ги заслепявате
Както и при 208, изборът е между три варианта на един и същи бензинов двигател - с три цилиндъра и 1.2 литра работен обем. В базовото ниво той е с атмосферно пълнене и макар да е доста икономичен, не го препоръчваме - въртящият момент е прекалено скромен и изпреварванията са проблем.
ДВЕТЕ ПО-МОЩНИ ВЕРСИИ са с турбо и развиват съответно 100 или 130 коня. Вместо ръчната трансмисия можете да ги имате и с новия 8-степенен автоматик на японците от Аisin, който работи изненадващо добре. Честно казано, 30-те коня разлика между двата се усещат рядко, въртящият момент е почти еднакъв и може би си струва да изберете по-слабата, но и по-евтина версия.
За все още лоялните към дизела пазари като испанския има и дизелов мотор с обем 1.5 литра и 100 коня. Но не виждаме особен смисъл от него - в реалния живот бензиновият му аналог спокойно харчи около 5.5 литра на сто. Догодина идва и чисто електрическа версия, но за нея ще си говорим отделно.
130 к.с. максимална мощност 230 Нм макс. въртящ момент 8.7 секунди 0-100 км/ч 208 км/ч максимална скорост |
ОНОВА, В КОЕТО CORSA видимо отстъпва на Peugeot, е интериорът - доста по-обикновен и с по-евтини материали. Струва ни се обаче, че те ще се окажат и по-дълговечни и устойчиви на надраскване.
Дигиталните прибори тук изглеждат малко недодялани и със скучни графики - нищо общо с ефектното 3D табло на 208. Всъщност даже бихме препоръчали да си изберете добрите стари аналогови циферблати, защото с тях Corsa изглежда по-добре.
Интериорът - комфортен и практичен, но лишен от блясъка на Peugeot 208
Несъмненият плюс пред французите е в практичността. Най-малкото получавате отделни бутони за климатика, а не само досадния тъчскрийн. И съответно не се налага да рискувате челен удар всеки път, когато ви стане топло.
Иначе мултимедийната система работи доста интуитивно и позволява изключително лесна и бърза интеграция на мобилен телефон, така че например да ползвате навигация от Google Maps на екрана й.
Мястото вътре е прилично, без да е сред рекордьорите в класа. Багажникът е пораснал до 309 литра - съвсем прилично, макар и далеч от Clio или Fabia.
ИЗОБЩО НОВАТА CORSA E ПО-ДОБРА от старата в абсолютно всяко отношение - освен едно. Тя вече не е бюджетно предложение. Базовата Corsa Е започваше някъде под 20 000 лева. Базовата Corsa F тръгва от 26 000 лева, но предлага доста повече в замяна. Добре оборудвана кола със 100 коня и ръчни скорости е малко над 31 000, а топ изпълнението отива над 38 хилядарки - което пак е малко под тарифата при Peugeot 208.
Накратко, макар и с френски гени, това си е истински Opel. И е съвсем в традициите на компанията, чийто първи масов модел преди 113 години също бе съвместен проект с френската Daracq.
Още снимки от теста на новия Opel Corsa можете да видите в галерията: