България все така си остава страната на старите Golf-ове, ако се съди по традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите на употребявани автомобили в МВР. Но разликата между Volkswagen и Mercedes все повече намалява. От десетте най-продавани коли втора ръка у нас първите девет са германски, и цели 6 от тях са от премиум-марки (тъкмо обратното е при новите коли, където в Топ 10 няма нито една от Германия).
Като цяло пазарът на употребявани автомобили в България се е свил през 2022, най-вече заради порасналото търсене за тях на Запад и значително по-високите им цени. За първите 11 месеца на годината в МВР са регистрирани 183,135 употребявани коли, с над 18,000 по-малко от същия период на миналата година. В същото време пазарът на нови автомобили е пораснал с близо 7,000 бройки. Така съотношението стари-нови е около 5.9 към 1 - най-доброто от повече от десетилетие (преди година беше 8.2 към 1).
Няма обаче съществена промяна във възрастовите категории на пазара. Новите автомобили, на възраст под 6 месеца според дефиницията на МВР, са около 15%. Приблизително 6% от новите регистрации са на коли на възраст до пет години, 13% са между 5- и 10-годишни, и цели 66% се падат на машини на възраст повече от 10 години.
Почти половината от пазара втора ръка се пада на германски марки, малко над една пета е за японците, и около една десета - за французите. Все пак доминацията на Германия полека-лека отслабва: докато в миналото всички японски марки, взети заедно, не можеха да стигнат продажбите на Volkswagen, сега съотношението се е подобрило и те са почти равни на VW плюс Opel.
Няма съществена промяна в съотношенията между типовете задвижване. Все още най-популярният двигател по българските пътища си остава дизеловият - близо 55% от всички коли. С бензинов мотор са около една трета, а една десета са с газови уредби за пропан-бутан. Електромобилите са скромните 0.2% от целия автопарк, но за последните две години броят им на практика се е утроил.
Преди да ви представим 50-те най-продавани коли втора ръка в България през 2022, само две уточнения. Първо, статистиката ни се отнася само до автомобили с категории M1 и N1. И второ, моделите с различни имена се разглеждат поотделно - иначе Peugeot 206, 207 и 208 с обединени усилия биха заели 10-ото място в класирането. Изключение сме направили само за Mercedes ML и GLE, защото при тях смяната на името на практика стана по средата на третото поколение.
Най-продаваните коли втора ръка в България през 2022 (ГАЛЕРИЯ):
Чешкият модел е другият освен Yaris, който попада в Топ 20 и при новите, и при употребяваните. Разбира се, съотношението е почти четири към едно в полза на последните. Спадът при употребяваните Octavia е сравнително малък - няма и 300 коли, така че моделът се изкачва цели три места в класирането спрямо 2021.