Светът на автомобилите е изключително разнообразен и непрекъснато развиващ се с безброй иновативни автомобилни дизайни, които движат индустрията напред. Въпреки това, историята на автомобилния сектор познава много коли с необичаен дизайн.

Някои са смели опити, предназначени да вдъхновят и революционизират индустрията, други са направени само, за да привлекат чувството за забавление на публиката. Такъв пример е Pea Car - един от най-откачените автомобили, създавани някога.
Може никога да не сте виждали или чували за него преди и това е така, защото не е сериен автомобил и никога не е бил продаван. Не е и компютърна графика CGI (Computer Generated Imagery), или концептуална кола. Съществуващ автомобил е, макар и само в една бройка.

Измишльотината с форма на грах е звездата в реклама на грах от 2005 г. на американската марка за замразени храни Birds Eye. Мъникът е специално поръчан, като микроколата е построена върху модифицирано шаси от картинг и оборудвана с двигател Honda, който осигурява максимална скорост от 97 км/ч (60 мили/ч), въпреки че няма никакви предавки. Автомобилът се отличава с лъскаво зелено тяло и няма работещи врати.
На пръв поглед може да се каже, че Pea Car напомня за автомобил Volkswagen и това е така, защото светлините са от VW Beetle. Но това е единствената част, която конструкторите са използвали от класиката на немския автомобилен производител. Необичайният дизайн включва мигачи Lancia, докато страничните огледала са закупени от специализиран магазин. Всички останали части са направени по поръчка, включително панелите от фибростъкло.

С тегло от около 750 кг Pea Car е част от маркетингова кампания с вегетарианска реклама, предназначена да напомни на хората по уникален начин колко важни са зеленчуците за тяхното здраве. Създаването на промоавтомобила отнема шест седмици и е специално проектиран да се разпадне буквално, докато се движи. Каросерията с формата на грахово зърно включва 12 боядисани в зелено панела, които са създадени да се свалят - люк на покрива, врати, капачки на главини, задна броня, странично огледало и ауспух.
Телевизионната реклама на Birds Eye Peas, излъчена през декември 2005 г., започва с кола с форма на грахово зърно, която се движи от полето на фермера и е управлявана от каскадьор. По пътя частите и парчетата на колата (12 на брой) започват да изпадат от шасито. Докато стигне до местоназначението си, Pea Car остава на голо шаси. След това излиза от задната част на хладилен камион, като целта е да се илюстрира как зеленчуците губят витамините си от момента, в който напуснат полето на фермера, докато хората наистина ги изядат и как техният грах запазва хранителните си вещества, защото веднага се замразява.

Въпреки странния си и доста непрактичен дизайн, Pea Car се хареса на много хора. Няколко души искат да купят такъв автомобил, без да осъзнават, че това е единична кола, създадена единствено за рекламата. Още повече не е законно да се кара по обществени пътища. Тези от рекламата, са затворени за целия останал трафик по време на снимките. След като изпълнява ролята си, Pea Car е показван в различни музеи, сред които и Националния автомобилен музей във Великобритания.
Измислената микрокола Pea Car никога не е замисляна като сериен автомобил, но тези, които са влюбени в подобен дизайн, имат няколко алтернативи – например Peel P50, BMW Isetta или Commuter Cars Tango.
Още снимки - вижте в галерията


0