Перспективите за електрическите автомобили се виждат много по-малко розови от миналата година и настроението е смекчено от реализъм - това показва традиционното проучване на консултантската фирма KPMG сред ръководители в автомобилния сектор.
В 23-тото издание на KPMG - Global Automotive Executive Survey, са анкетирани над 910 ръководители от 30 държави, питани на 20 езика. Резултатите показват, че въпреки политиката, която е изцяло насочена към електрическите коли, мениджърите намаляват очакванията си. Според тях делът на електрически автомобили през 2030 г. ще бъде максимум 40 процента (не се включват хибриди).
Миналата година прогнозите бяха между 20 и 70 процента, тази година вече ентусиазмът значително се охлади - мнозинството от отговорите са за между 10 и 40 процента. Три пазара по-специално се сриват – в Индия лошата инфраструктура за зареждане се разглежда като пречка, в Бразилия разчитат на биогорива, а Япония се фокусира върху хибриди и други енергийни носители, като водород.
Още един предупредителен сигнал за всички производители на автомобили, които разчитат единствено на превозни средства, задвижвани от батерии - колкото по-близо до клиента са участниците в проучването, толкова по-малко ентусиазирани са те за електрическите превозни средства.
Например в САЩ ръководителите, наети директно от производителя, смятат, че до началото на новото десетилетие електромобилите ще представляват 30 процента от пазара. Дилърите, от друга страна, приемат 22 процента. И двете числа са далеч от смелата цел от 50 процента, обявена от президента Джо Байдън, информира Focus.de.
Не може да се приеме, че анкетираните са прекалено критични към електрическата мобилност - 77 процента от тях смятат, че клиентите ще чакат половин час или повече, за да заредят батерията си до 80 процента. Половината от ръководителите са „много загрижени” за наличието на материали за електрически автомобили.
Много суровини в момента се добиват и преработват в Китай. „Броят на необходимите нови литиеви, кобалтови и никелови мини и преработвателни предприятия е голям“, предупреждава проучването на KPMG. А все по-сложните митнически и търговски разпоредби правят ситуацията още по-трудна.
Автономните превозни средства, в които е известно, че са инвестирани милиарди, сега също се оценяват по-предпазливо. „Ръководителите продължават да виждат перспективите на технологията като положителни, но все още не виждат времето, когато ще се използват в големите градове в бъдеще“, според проучването. Тъй като изпълнението е „по-сложно, отколкото се смяташе досега, изисква се търпение и дълбоки джобове“.