IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо механичният блокаж на диференциала е ненужен за повечето шофьори

В този случай няма значение дали колата е с предно, задно или 4х4 задвижване

Механичното заключване на диференциала, както са сигурни много автомобилисти, осигурява уникални предимства пред другите коли. Така ли е обаче наистина? Без да навлизаме в технически подробности, нека кажем, че принципът на неговото действие е в случай на пробуксуване на едно от колелата да изравни скоростта с колелото, което не буксува. Това дава възможност за по-ефективно прилагане на въртящия момент, но значително влияе върху управлението. Защо?


задвижване


Защото при липсата му, приплъзването на едното колело се компенсира от доброто сцепление на второто. В резултат на това се поддържа добър контакт с повърхността и автомобилът, под една или друга форма, поддържа стабилност на посоката. Но веднага щом заключването принуди второто колело да се върти, можем да получиме приплъзване на двете колела на задвижващата ос.

Разбира се, при такава ситуация контактът с пътя не се губи напълно, но колата започва да се държи по съвсем различен начин, отколкото са свикнали съвременните шофьори. Ако говорим за задвижване на предните колела, тогава естествената му склонност към недостатъчен контрол става още по-очевидна.

И ще бъде възможно да се компенсира този проблем само чрез безстрашно натискане на газта в завой, но това не е упражнение за всеки. Освен това подаването на газ трябва да бъде такова, че тягата на задвижващите колела да компенсира тяхното плъзгане навън от завоя. Този режим се нарича "балистичен" и изисква специални пилотски умения, които повечето средностатистически водачи на МПС нямат.


задвижване


Ако пък механичното заключване на диференциала касае кола със задвижване на задните колела, тогава колата ще стане още по-неконтролируема и дори при лек излишък на газ ще се опита активно да поднесе. При извънградско шофиране това ще доведе до бърза умора и постоянен стрес. Със задвижване на всички колела ситуацията ще бъде още по-зле. Ако говорим за междуосев диференциал, тогава ще получи ясна липса на управляемост в предната ос и колата също ще поднесе.

Във всички от гореспоменатите случаи говори за движение с по-висока скорост, а не за предвижване с ниска скорост в пресечена местност. При последната заключващите диференциали определено са плюс, но при движение по стандартната пътна мрежа, могат да изиграят много лоша шега на шофьорите, особено на по-неопитните.


задвижване


Не напразно водачите на всъдеходи с  "твърдо" разпределение на въртящия момент при скорости от над 40 км/ч се препоръчва да изключат предния мост. Така че всъщност заключването на колелата е по-скоро инструмент за професионалисти или помощно средство за предвижване в пресечена местност.

Не случайно в съвременните автомобили са разработени електронно управлявани блокировки, които практически правят колите да не се различават по отношение на управлението. Този ефект се постига само чрез използването на електронно контролирани блокажи, усърдно елиминиращи грешките на водачите и безмилостно потискащи тяхната непрофесионална инициатива.


0 от 500
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Случайно минаващ ( преди 1 година )
    Всъщност много хора си мислят, че не им трябва 4х4 до като реално не им потрябва - най-вече зимата като се набият в някоя преспа. За това смятам,че AWD (не 4х4) с ел. блокаж на задният диференциал е най-оптималният вариант за автомобилите. А ако добавим и Torque vectoring към AWD системата и вече става полезна и при по-спортно шофиране или екстремна ситуация. Проблемът, че вече не се предлага толкова много е чисто финансов - прекомерното оскъпяване на автомобила и повишените вредни емисии.
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 10 и да се оправят пътищата,природните уславия понякога те принуждават да имаш в запас и такова нещо като 4х4 или си стоиш в къщи ине мърдаш никъде.
  • #10
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    какви ли автомобили не правят хората вместо да се оправят пътищата
  • #9
    5 rate up comment 1 rate down comment
    marinovator ( преди 1 година )
    "естествената му склонност към недостатъчен контрол" - мда, разбираемо
  • #8
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А между другото съвременните системи тракшън контрол до голяма степен заместват механичните блокажи чрез електронно разпределение на спирачното усилие. Блокират се спирачките на тези кола които са изгубили сцепление и така мощността се прехвърля там където трябва. Разбира се това не толкова ефективно колкото твърдия блокаж но е достатъчно ефективно да те изкара от трудна ситуация.
  • #7
    4 rate up comment 5 rate down comment
    до 6 ( преди 1 година )
    Съгласен съм че е жалко, но реално на 90+% от хората не им трябва в ежедневието истинско 4х4 а на 75-80% дори каквото и да било 4х4. И пазара го показва - болшинството "джипове" в наши дни са на един мост. Ако имаше търсене екология-мекология, но щяха да намерят вариант да продължат да го предлагат.
  • #6
    9 rate up comment 0 rate down comment
    //// ( преди 1 година )
    5 принципно си прав. Но примерно моят лек автомобил има блокаж на задният диф, който работи до 25 км/ч. На няколко пъти с помощта на блокажа съм се измъквал от от двора ми на село, кал и мокра трева. Лошото е, че не останаха леки автомобили с истинско 4х4!
  • #5
    17 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    За лека кола която се кара по асфалт е безсмислено. Блокажите са за офроуд машините. ATV/UTV джипове и камиони, трактори. Ползват се само на тежък терен! Кал, сняг, катерене на стръмни участъци, на дълбоки коловози, или при преминаване на големи неравности където 2 от колелата може да загубят сцепление и да останат във въздуха. Блокажите се ползват само когато раздатката е включена на бавните скорости и само колкото да преминеш през трудното място. Не се кара с тях продължително време.
  • #4
    22 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Повечето шофьори нямат специални пилотски умения, но 99 % са убедени, че ги притежават.
  • #3
    15 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 1 година )
    Отново поредната статия в стил "миш - маш"!