Продажбите на изцяло електрически автомобили в Европа и САЩ се увеличават непрекъснато и то със значителни темпове, показват данните на британската компания за проучване на автомобилния пазар, която предоставя анализ на пазарни тенденции, ценообразуване на автомобили и сравнения JATO Dynamics. И вече ръстът в търсенето на този тип автомобили не е само приоритет на Китай, най-големият световен пазар за автомобили без емисии.
Пазарният дял на BEV (електрически превозни средства с батерии) в 23 държави от Европа представлява 12% от новите регистрации на леки автомобили до октомври. Това се равнява на 1,09 милиона единици от общо 9,09 милиона на целия пазар. Цифрата нараства до 1,86 милиона, ако се добавят plug-in хибриди (PHEV), информира Motor1.
Въпреки напредъка, пазарът на електрически автомобили в САЩ изостава от европейския, като възлиза на 5,1%, между януари и октомври 2022 г. Въпреки, че все още е малък в сравнение със силното присъствие на превозни средства с вътрешно горене, забележително е да се види растежът в сравнение с предходни години.
През първите 10 месеца на 2021 г. BEV представляват 2,9% от общия пазар. Две години по-рано, през януари-октомври 2020 г., те представляват 1,7% от всички продажби на нови автомобили. А през 2019 г. BEV едва заемаха 1,3% от общия пазар. Популярността на Tesla Model Y, заедно с добрия старт на електрическите пикапи като GMC Hummer EV и Ford F-150 Lightning, обясняват част от бързия растеж. Очаква се тенденцията да продължи през 2023 г. с появата на по-достъпни електрически SUV и камиони.
Европейският бум се обяснява с по-добра инфраструктура, повече възможности за потребителите и добри оферти. Всъщност понякога е по-лесно да вземеш нова електрическа кола, отколкото бензинова. И това се дължи на промяната в приоритетите, които производителите дават на своите продукти.
Така общият брой BEV за Европа е 1,9 пъти по-висок от този за САЩ, въпреки че разликата е намаляла значително от 2020 г. През тази година в Европа са регистрирани 2,5 електромобила за всеки продаден такъв в САЩ.
Очаква се тези два пазара да регистрират по-високи цифри за електрически превозни средства през следващата година. Бързата трансформация на определени пазари се движи от по-конкурентното предлагане и още по-достъпните и интересни продукти.
Въвеждането на електрическите превозни средства включва големи пикапи и SUV в САЩ и малки компактни SUV в Европа. Тъй като осведомеността на потребителите се увеличава и желанието им да карат електромобили се подсилва от подобрените автомобили, не би било изненадващо да видим двуцифрен пазарен дял за BEV в САЩ и над 20% в Европа през 2023 г.