Алтернаторът е генератор на променлив ток, който се използва за преобразуване на механичната енергия в променлив ток. Токът в алтернатора се генерира в неподвижната статорна намотка от въртящото се магнитно поле на ротора. Той се използва в моторните превозни средства за зареждане на акумулатора.
Схема на конструкцията на алтернатора. Източник AS-PL.
Липсата на зареждане на алтернатора може да се дължи на:
Износване на четките и приплъзващите пръстени
Това се дължи на натиска на пружините и на тока, протичащ в магнетизатора.
Късо съединение на статора
Причината може да бъде надвишаване на стойността на тока, който преминава през намотката. Това може да бъде причинено например от късо съединение на акумулатора, претоварване или късо съединение в инсталацията на превозното средство, проникване на твърд материал през оребрения корпус. По-рядко причината за това могат да бъдат вибрации/механично износване на изолацията на статорната намотка.
Повреда на диодния мост
Причините за това са сходни с изброените по-горе. Трябва да се отбележи, че полупроводниковите компоненти (особено силнотоковите) имат ограничен експлоатационен живот от около 100 000 часа и могат да се повредят дори при протичане на малки токове.
Повреда на регулатора на напрежението
Електронният модул е сложен компонент. По същество това е микропроцесорен контролер с краен елемент ШИМ. Възможностите за неговото увреждане са много. Една от най-честите причини е превишаване на токовия лимит на ШИМ транзистора или механична повреда на модула (липсващи запоени или заварени връзки).
Всеки дефект прави невъзможно по-нататъшното използване на автомобила и означава, че е необходимо провеждането на диагностика и ремонт.
Повече информация на адрес: https://as-pl.com/bg