IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Растящите разходи за енергия застрашават бъдещето на електромобилите

Шефовете на индустрията в Германия са притеснени, че колите на ток стават все по-малко привлекателни за потребителите

Скорошните покачвания на цената на електроенергията правят закупуването на електрически автомобили все по-малко привлекателно, а повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите и наличността на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили.


електромобили


Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което още повече ще направи електрическите автомобили непривлекателни - защото биха били по-непрактични за ежедневно предвижване.
Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Германия с около една трета в сравнение с преди година - тази ценова разлика се сви значително.

Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, виждат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за Европа.

Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане, чрез непрекъснат ток пък се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.

електромобили

Дискаунт супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията.

„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германските медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).

Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили. „Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.


електромобили


И още нещо, свързано с Германия. Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума на наличните пари трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите по германските пътища.

Наблюдатели от индустрията казват, че не вярват, че планираната реформа на ЕС, която би отделила цената на електроенергията от тази на газа, ще се случи достатъчно бързо. Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили не отговарят на изискванията за данък върху превозните средства. Те също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за неелектрически автомобили. Това обаче е изкуствена мярка, която едва ли би имала сериозен ефект.


0 от 500
  • #41
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Даааам... " батерия която има потенциал за три до 5 милиона километра" - седя и гледам :D Спокойно взел съм си пуканки и семки - Давайте :D :D :D
  • #40
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    неграмотници, дори не знаете, че газ е в мъжки род в това значние.
  • #39
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Поредната *** опорка. шминитирита и дизеловата са тук, че как.
  • #38
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 2 години )
    Така е. Цените на батериите може и да се вдигнат, но цената на цикъл зареждане пада с главоломни темпове, а тя е по-важната. Защото кой ще иска евтина батерия която трябва да сменяш на всеки 300-400 000 км, ако може да си купиш за малко по-скъпа цена батерия която има потенциал за три до 5 милиона километра, за да не се притесняваш да я зареждаш и разреждаш всеки ден за да купуваш евтината енергия през деня при излишъка и да я продаваш скъпо в пиковите часове? Така и цената на тока ще падне
  • #37
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Електро-другарето май не са видели, че цените на батериите паднаха до около 120 долара за кВч, а после се изстреляха отново нагоре и сега са около 160-180 с тенденция да минат пак 200. Ама то не е само батерия... :)
  • #36
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    Гледаш ама не виждаш. Тесла модел 3 е най-продавания автомобил в европа за септември месец. Автомобил а не електромобил. Продава се повече от прословутия volkswagen golf.А за догодина се очаква да е най-продавания автомобил за годината в световен мащаб. Сега съм можеш да прецениш дали търсенето на тесла е ограничено или мисленето ти. Аз залагам на второто, защото мога да мисля. Ти какво ще кажеш по този факт? Нали знаеш какво става, когато фактите говорят?
  • #35
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 34 ( преди 2 години )
    Ами като не си ползваш акъла ще е така няма да вярваш то да не става за 2-3 години как да купуват като няма достатъчно. Предлагането е ограничено от недностиг на батерии което вдига и цените а всяка година има значителен ръст в производството им
  • #34
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Докато не видя на живо не вярвам. Все още не съм видял електрически коли да ги купуват хората. На запад в богатите държави все още масово си карат на бензин и дизел. Като гледам не са се засилили много да купуват електрокари. Само разни зелени ентусиасти се увличат по този тренд.Тесла вече 10 години е на пазара но с ограничено търсене. Политиците видяха че върви работата и сега се мъчат насила да накарат хората да купуват електрокари. Не ставата така. Пазара си е пазар.
  • #33
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 2 години )
    опиянението лека полека преминава в изтрезняване...
  • #32
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    Наистина страхотен коментар който на практика доказва, че има хора които не мога да вкарат и грам логика в изказванията си.Ами причината е че преди 15 години батериите струваха 10 пъти повече от днес имаха 10 пъти по-малко цикли живот. Тоест цената на един цикъл за последните 15 години е паднала 100 пъти. И ако едно зареждане за 100 километра едно време ти е струвало 30 долара от цената на батерията, то днес струва 30 цента, които трябва да добавиш към цената на тока.