IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Растящите разходи за енергия застрашават бъдещето на електромобилите

Шефовете на индустрията в Германия са притеснени, че колите на ток стават все по-малко привлекателни за потребителите

Скорошните покачвания на цената на електроенергията правят закупуването на електрически автомобили все по-малко привлекателно, а повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите и наличността на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили.


електромобили


Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което още повече ще направи електрическите автомобили непривлекателни - защото биха били по-непрактични за ежедневно предвижване.
Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Германия с около една трета в сравнение с преди година - тази ценова разлика се сви значително.

Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, виждат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за Европа.

Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане, чрез непрекъснат ток пък се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.

електромобили

Дискаунт супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията.

„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германските медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).

Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили. „Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.


електромобили


И още нещо, свързано с Германия. Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума на наличните пари трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите по германските пътища.

Наблюдатели от индустрията казват, че не вярват, че планираната реформа на ЕС, която би отделила цената на електроенергията от тази на газа, ще се случи достатъчно бързо. Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили не отговарят на изискванията за данък върху превозните средства. Те също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за неелектрически автомобили. Това обаче е изкуствена мярка, която едва ли би имала сериозен ефект.


0 от 500
  • #21
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Аз още преди години ( преди 1 година )
    ПланЪт е първо да се забранят автомобилите с ДВГ и да спре производството им. Тоесто дори и да искаш да си купиш да няма от къде. После следващата стъпка е хората да си купят електрокари. И накрая ще кажат че електрокарите са вредни и няма достатъчно ток и ресурси за батерии затова е по добре да ходите пеша и да карате колело. Тоест косвено ще забранят и електрокарите. Това е целия зелен план. Да ликвидират личния автомобил и да превърнат хората в крепостни селяни като едно време.
  • #20
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    С тази криза вероятно ще се ускори и навлизането на солари по самите коли които произвеждат значителна част от пробега поне през периода Март-Октомври като отчетем че модерните електромобили вече харчат по-скоро средно около 15 на 100 а не към 20квтч както беше преди
  • #19
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ш'Минтирит- не, няма да спреш 2та гигавата въглища! Ако не ти - някой ще трябва да изгради нови 2. Логиката може да е такава, че щом имаш от едното ще се откажеш от другото, но практиката показва, че логиката издиша. Няма как да пускаш и спираш мощностите непрекъснато, имаш нужда от базови такива. и колкото повече възобновяема добавяш толкова повече базови ти трябват. Да не говорим, че КПД на ВЕИ е 15 до 20% от тези 28 ГВ ИНСТАЛИРАНА мощност едва ще изкараш и 5 :)
  • #18
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 1 година )
    Говориш пълни глупости, но това не е изненада. Щеше да ни изненадаш ако беше казал нещо умно.Ще ми обясниш ли защо ще трябва да увеличим и въгличните мощности ако изградим 28 гигавата фотоволтаици?Няма ли да е точно обратното - да спрем двата гигавата въглищни мощности, които работят дори и през лятото за да захранват климатиците на въглища? Не е ли по-логично да ги палим само зимно време, когато не пече слънце? Хайде отговори умно на този въпрос? А дано ама надали.
  • #17
    3 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    Васко кръпката ви го каза още навремето: "Вещаят бури, а цял живот пълзят". Сега като няма газ и петрол, или правиш ток и го съхраняваш (в коли и в MegaPack станции) или Adios muchachos! Насред студ искаш да имаш 100 кВтч резерва в кола с V2G (сиреч може да отдава) или... Adios muchachos! :D (оти у снега сухи дръвье няма)
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 11, това, че имаш подадени заявления за 28 гв не значи че ще ги изградиш. А знаеш ли колко народ ще се нагмара със заеми и после ще изпищи - в Испания 60 000 собственици фалираха. А най-смешното е, че ако инаталираш 28 ГВ солар... това ще доведе до брутален скок на потреблението на традиционни източници като въглища а най-хубаво газ, защото трябва да балансираш системата с лесен за контрол източник а най-лесните са вода и газ. Приказвате си ей-така! Проучвах да правя солар... не мерси!
  • #15
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Да отпочна с 8ми - какво падане на цените - фючърсите на газ са далеч над 100 евро за МВч, което си е 8-10 пъти по-скъпо от средната цена за последните 10 години. И защо падна цената - защото Европа уби производството си - има брутално свиване на индустриалното ползване, продиктувано от мерките, които се налагат за пестене. А защо мислиш чакат кораби на пристанищата (оставям ти го за домашно) ;) най-късно януарския студ като дойде цената ще е пак в небесата! А 2023 хранилищата няма да се пълнят
  • #14
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До 12 ( преди 1 година )
    Извинявай явно си и тънкообиден освен пропутински настроен обикновено подобните ти са по обидите не знаех че копейка е голяма обида. Просто пиша че руската газ е спряна за повечето Европа от месеци и от тогава не са спирали да се запълват хранилищата. Защо другата година да е по-зле когато още повече газ ще е заменена от ВЕИ и краткосрочно въглища и едва ли ще има пак рекордни горещини във Франция и извънредни ремонти на реактори което беше радост за антизападняците и феновете на терористисти
  • #13
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако имаш физическата възможност да бъдат изградени тази година, щяхме да подобрим търговския си баланс с 30 милиарда годишно като изнасяме този ток. Но за съжаление това ще е дълъг процес разточен в много години напред във времето, а още след изграждането на първите два три гигавата, цената на тока ще слиза до нулата всеки път когато пекне слънце и тогава ще е много по-печеливши решение да съхраняваш евтиният ток и да го продаваш вечерно време. А електромобилите са перфектни за целта.
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 1 година )
    Защо, когато някой се мъчи да води конструктивен диалог и не ви е изгодно, започвате да обиждате? С теб няма какво повече да си кажем, след като не уважаваш човека на среща! Нямам какво повече да си кажа с теб!