IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Растящите разходи за енергия застрашават бъдещето на електромобилите

Шефовете на индустрията в Германия са притеснени, че колите на ток стават все по-малко привлекателни за потребителите

Скорошните покачвания на цената на електроенергията правят закупуването на електрически автомобили все по-малко привлекателно, а повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите и наличността на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили.


електромобили


Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което още повече ще направи електрическите автомобили непривлекателни - защото биха били по-непрактични за ежедневно предвижване.
Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Германия с около една трета в сравнение с преди година - тази ценова разлика се сви значително.

Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, виждат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за Европа.

Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане, чрез непрекъснат ток пък се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.

електромобили

Дискаунт супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията.

„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германските медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).

Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили. „Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.


електромобили


И още нещо, свързано с Германия. Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума на наличните пари трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите по германските пътища.

Наблюдатели от индустрията казват, че не вярват, че планираната реформа на ЕС, която би отделила цената на електроенергията от тази на газа, ще се случи достатъчно бързо. Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили не отговарят на изискванията за данък върху превозните средства. Те също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за неелектрически автомобили. Това обаче е изкуствена мярка, която едва ли би имала сериозен ефект.


0 от 500
  • #31
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 29 ( преди 1 година )
    Пълни простотии какво значение има кога са измислени като сега и батериите и панелите нямат общо с преди 30 години. Най-малкото цената им е 95% по-ниска и производството им е 100 пъти по-масово от тогава отделно са развитието на характеристиките им което също е много голямо
  • #30
    2 rate up comment 2 rate down comment
    ДО 29 ( преди 1 година )
    СТРАХОТЕН КОМЕНТАР 10 ОТ 10 ТОЧКИ
  • #29
    6 rate up comment 2 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    На пазара има издържливи мощни батерии има още от 1980 години. Литиевите излязоха 1991г. а соларни панели пък има още 1950г. Вие си мислите че всичко е измислено едва ли не оня ден. Няма нищо ново. Хората са пробвали всичко много отдавна и са видели кое работи и кое не. Ако имаше смисъл от пазарна гледна точка да се правят електрически коли фирмите щяха да ги направят още 1990г. Сега ги правят под политически натиск. Зеления "преход" е политическа недомислица обречена на провал.
  • #28
    3 rate up comment 2 rate down comment
    НИКОЛА ТЕСЛА ( преди 1 година )
    ЕКОАВТОМОБИЛИТЕ СА СКЪПИ ПРИ ЗАКУПУВАНЕ, СКЪПИ ЗА ПОДДРЪЖКА И ПОЧТИ НЕПРАДАВАЕМИ, АКО СА ВТОРА РЪКА ЗАРАДИ БАТЕРИИТЕ, КОИТО СА НАЙ СКЪПАТА ИМ ЧАСТ, КОИТО ОТ СВОЯ СТРАНА СА СЪС ОПРЕДЕЛЕН ЖИВОТ И ЦИКЪЛ НА ЗАРЕЖДАНЕ. НЕ СЧИТАМ И ЧЕ ЩЕ ПОЕВТИНЕЯТ В БЪДЕЩЕ, ПОРАДИ ВИСОКИТЕ ЦЕНИ НА КОНСУМАТИВИТЕ ЗА ПРОИЗВОДСТВО КАТО ЦЯЛО. АКО СЕ ИЗПОЛЗВА ИДЕЯТА НА НИКОЛА ТЕСЛА ЗА ЕЛЕКТРОМАГНЕТИЧНИЯ ДВИГАТЕЛ, ТО МОЖЕ И ДА ИМАТ НЯКАКВО БЪДЕЩЕ.
  • #27
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    И как няма да има ток не всяка година късаш с най-големия си енергиен доставчик а всяка година се добавят все повече ВЕИ. И как няма ресурси за батерии ще има да чакаш лития да свърши че няма да доживееш отделно има и натриеви батерии освен ако не твърдиш и че натрия ще свърши и няма да имаме и сол щото натрия чрез солта го ядем толкова е вреден. В началото на 20 век батериите са били смешни в сравнение със сега а литър бензин си е бил литър бензин
  • #26
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 1 година )
    А бе шминтири тинтири, 28 гигавата е изходящата мощност. А базови централи си имаме - АЕЦ Козлодуй. Потреблението на държавата е 3-4 гигавата. Какво точно ще балансираш с тези въглища? За баланс си имаме вецове и павец, а и батериите в последствие, защото няма икономическа логика да държиш въглищни централи 24 часа запалени, защото от 19 до 21 часа щяло да има пик на потреблението.
  • #25
    1 rate up comment 3 rate down comment
    За 23 ( преди 1 година )
    Човека разпространяващ дезинформация пише за пропаганда. Нееднократно е обяснявано че за една кола са нужни панели с площ по-малко от паркомястото й всеки може да провери че 1квт панели не заемат 1 декар както едва ли не го изкарваш
  • #24
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Точно ти ли си тръгнал да обясняваш кой е невеж преди 100 години да не е имало случайно литиево-йонни батерии та то до преди 10 години нямаше нещо с повече от 120 км пробег и нямаше батерии за повече от стотина хиляди електромобила а сега има и такива с 500 км и нагоре и няколко модела със стотици хиляди продажби годишно
  • #23
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Сега най новата мантра че ще зареждат колите от ВЕИ и най вече от соларни панели. Аз силно препоръчвам на всеки който вярва в тази пропаганда да вземе един калкулатор и да направи изчисление. Колко ток произвеждат соларните панели, колко ток консумира една електрическа кола и за колко време се зарежда. Колко квадратни метра панели са нужни за зареждането на една електрическа кола. Числата са невероятни. Излиза че трябва да покрием територията на страната с панели само за да зареждаме колите.
  • #22
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Електрическите коли са БАЛОН! От ясно по ясно е. Пробвано е много пъти. Още в началото на 20 век е било пълно с електрически коли в САЩ. 1890 се появяват на пазара. И към 1925 вече са пълен провал и хората не се интересуват от тях. После и през 70-те години пак пробваха да правят електрически коли. Пак провал. И сега в 21 век пак пробват. Всеки път е едно и също. Но хората са невежи и не четат историята и затова се връзват лесно на всяка глупост която им сервират кукловодите.