Последната стъпка за забраната на двигателите с вътрешно горене в Европа е въпрос на часове. Това обяви Ян Хуитема - нидерландси евродепутат и докладчик на предложението в интервю за агенция Bloomberg.
Според Хуитема, Европейската комисия, Европейският парламент и държавите-членки са много близо до формализиране на спирането на продажбите на нови автомобили с конвенционални двигатели от 2025 г. Финалните преговори са стартирали снощи и се очаква да приключат днес до обяд, като по време на тях трябва да бъдат уточнени последните подробности.
„Това е началото на голям преход в Европейския съюз“, коментира евродепутатът, като разкри и сас ще протече последния етап преди преминаването към превозни средства с нулеви вредни емисии. Следващата крачка в него е постигането на междинна цел, която предвижда до 2030 г. намаляването на емисии с 55% спрямо 2021 г.
Освен това, независимо от всякакви ревизии, включително планираната за 2026 г. за биогоривата, ще има изключения за нишови производители – най-вече италиански компании за спортни коли, за които забраната ще бъде въведена по-късно.
Ако преговорите завършат успешно, окончателно ще бъде одобрен плат „Fit for 55“. Това е пакет от климатични реформи, представен от Европейската комисия през юли миналата година за намаляване на емисиите с 55% (в този случай спрямо 1990 г.) до 2030 г. Планът на Брюксел предвижда и преразглеждане на DAFI - директивата за инфраструктурата за алтернативни енергийни системи.
Европейския парламент вече одобри предвижданите от него мерки, които включват задължително поставяне на зарядни станции за електромобили на всеки 60 км от главните европейски пътища, като това трябва да бъде одобрена от Съвета на ЕС.