В последните години Dacia се радва на уникално положение на европейския пазар: тя на практика остана единствената марка в бюджетния сегмент. Skoda се изкачи няколко стъпала по ценовата стълбица; Peugeot и Citroen се отказаха от най-евтините и достъпни модели като 301 и C-Elysee; Fiat на практика се самоограничи до само един достъпен модел - Panda, при който лъвският пай от продажбите идват от домашния пазар в Италия. В същото време Dacia обнови изцяло гамата си, привлече нови клиенти и за първите 9 месеца на 2022 е пласирала над 320,000 автомобила в Европа - ръст от 14% спрямо 2021. Пазарният дял на румънската марка достига рекордните 4.7%, по данни на браншовата организация АСЕА.
Пазарният ръст на MG в Европа за последните две години е впечатляващ, особено като имаме предвид, че марката още не е представена в Източна Европа. Графика: Motor1
Но бюджетната марка на Renault вече започна да се сблъсква с неочаквана нова конкуренция в лицето на MG. Някога тази британска компания (съкращение от Morris Garages) произвеждаше елегантни спортни автомобили за по-високите сегменти на пазара. Но днес онази епоха e само далечен спомен. От оригиналната MG са останали само името и емблемата, но и те от над десетилетие са собственост на китайския гигант SAIC.
Класическо MG MGB от началото на 70-те години. От онова време са останали само името и емблемата
Сега стратегията на китайците е да превърнат MG в глобален и достъпен бранд, който да предлага пълна гама модели с конвенционално и електрическо задвижване. Агресивната ценова политика вече дава резултати - за първите месеца на 2022 MG е продала 58,300 автомобила в Европа. Това е доста повече от Mitsubishi, Honda, Lancia и други някога славни имена на Стария континент. А при това MG все още се продава само на някои пазари, като почти не е представена в Централна и Източна Европа. И все още не предлага на европейците най-достъпните си модели.
Електрическото MG ZS се продава доста добре на пазари като норвежкия, нидерландския и дори германския
На фона на общия европейски пазар MG все още е доста малка марка, с пазарен дял от едва 0.82% по сметки на JATO Dynamics. Но в сегмента на чистите електромобили делът й вече е 2.6%. Обяснението е просто: китайците продават евтино. Също както и при Dacia, техните модели са чувствително по-изгодни от тези на конкурентите.
Ето пример: средната цена на малкия електрически кросоувър MG ZS на западноевропейските пазари е 36,124 евро. Средната цена на конкурентите е доста по-висока - 38,661 евро за електрическия Opel Mokka, 39,773 за електрическото Peugeot 2008 и 41,925 евро за електрическия Hyundai Kona.
Средни цени на моделите на MG и на конкурентите им, по данни от общо девет пазара в Западна Европа
Същото е положението и при плъг-ин хибридите. В този сегмент MG предлага компактния кросоувър HS, на средна цена 36,781 евро. Най-евтиният конкурент е Kia Niro - за средно 39,442 евро. Хибридният VW Tiguan е с цели 10,000 евро по-скъп от китайския SUV, а хибридното Peugeot 3008 - с 13,000 евро.
При големите електрически SUV китайското предложение също е най-евтино: средно 47,221 евро за MG Marvel R, докато електрическата Skoda Eniaq е 49,831 евро, VW ID.4 е средно 49,900 евро, а преждевременно изтеглената от пазара заради фабричен дефект Toyota BZ4X струва средно 56,484 евро.
Тази стратегия работи не само в Европа: китайската марка има 53% ръст в Китай за 2021 година, 73% в Азиатско-тихоокеанския регион, 215% ръст в Латинска Америка и 43% ръст в Индия. Очевидно конкуренцията в бюджетния сегмент тепърва ще се ожесточава.