Над половин милион шофьори във Франция са глобени заради превишена скорост през изминалата година само от частни автомобили с камери, информира The Connexion. А общите глоби за тези нарушители са 76 милиона евро.
Франция има утвърдена репутация на страна със строг контрол, когато става въпрос за превишена скорост. И през 2018 г. внедри частни автомобили с камери, управлявани не от правоприлагащите органи, а от външни лица. Самите коли са държавна собственост, но водачите са наети от частна компания. Използването им постепенно се разпространи и през 2021 г. тези анонимни „контрольори“ заловиха над 500 хил. шофьори в нарушение. Такива коли има в осем региона, но ще бъдат въведени в цяла Франция до края на следващата година.
Частните автомобили с камери не се управляват от полицейски служители. Те не са маркирани и изглеждат като останалите, но могат да заснемат нарушители както спрели, така и в движение. Целта е да се освободи време на полицията, която да се съсредоточи върху други пътни нарушения, като шофиране в нетрезво състояние.
Частните коли са проверили 6 650 000 превозни средства през 2021 г., показват нови данни на агенцията за пътна безопасност Sécurité routière. Това е голям брой, но е само 10 процента от общите наложени глоби за превишена скорост.
Около 96% от всички проверки са на пътища с ограничения на скоростта 80 км/ч или 90 км/ч. Това означава, че една от всеки 13 проверени коли е в нарушение, като процентът е спаднал от 8,8% на 7,5% между първото и последното тримесечие на 2021-а. Разкритите 500 000 нарушения са 38% от общия брой, регистрирани във Франция както от частни, така и от полицейски коли с камери за скорост. През 2020 г. „частните“ са били 9% от общите. 77 000 нарушения са по пътища с ограничение на скоростта от 110 км/ч или 130 км/ч.
Частните коли помагат на Sécurité routière да наблюдава безопасността по френските пътища, като предоставят данни за номерата на колите, средните скорости, риска от превишена скорост и др. В доклад, публикуван чрез radars-auto.com, Sécurité routière заяви, че средните скорости са спаднали с 3,3% през 2021 г. в сравнение с 2020-а и са под официалните ограничения. Например по пътищата със скорост 70 км/ч средната скорост е била 67,2 км/ч, докато по пътищата с 80 км/ч е била 68,3 км/ч, а по такива с 90 км/ч е била 78 км/ч.
Навлизането на частни компании в сферата на правоприлагането отдавна е спорна тема, особено когато става дума за пари. В този случай The Connexion обяснява, че на шофьорите и компаниите не се плаща въз основа на издадени глоби, а на изминати километри и те имат специфичен лимит. Обикновено шофират по шест часа на ден, всеки има маршрут, който трябва да следва, и от него се изисква да поддържа нормална скорост. Водачите на тези автомобили могат да отнесат солидна глоба, ако те бъдат хванати да ускоряват или забавят умишлено, за да предизвикват други шофьори.
Колите с камери са ограничени до максимум „заработени“ 194 000 евро глоби на автомобил за една година. В момента се използват 450 в цялата страна, което означава, че френското правителство позволява до 87,3 милиона евро годишни глоби за превишена скорост да бъдат генерирани от частни компании.