IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Плановете за масово навлизане на електромобили в Европа са в опасност

Основната причина е, че цените на необработените материали за батериите скачат неимоверно

Volkswagen Group, заедно с повечето други производители на конвенционални автомобили, се опита да навакса с производството на електромобили и да настигне Tesla. Но плановете и на Tesla, и на останалите производители на електромобили могат да се объркат сериозно.


производство на електромобили


Една от най-големите компании в света за разработка и производство на батерии за електромобили CATL възнамерява да наблегне на литиево-железни фосфатни батерии, които според тях са по-евтин избор и същевременно с малко разлики в сравнение с  конкурентна химия, която използва допълнителен никел и кобалт.

Нито една от двете технологии обаче не е гаранция за успех, твърди  Тим Буш, анализатор в UBS в Сеул. „Дори играчите, които са в индустрията от 20 години, се борят да правят  мащабни съоръжения на нови места“, казва той, имайки предвид препятствията, с които се сблъскаха компании като корейската LG и японската Panasonic в Полша или Невада.

„В момента 85-90 процента от материалите, които влизат в батерията, идват от Китай“, добавя Буш, а действащите компании за производство на електромобили са сключили договори именно с тях за голяма част от доставките. Единствено последните споразумения на Ford за доставки на минерали и катоди за батерии са до голяма степен необвързващи.


производство на електромобили


По-притеснителното е, че цената на тези важни сурови и консумативи, които до момента са основни на пазара, се колебае. Стойността на литиевия карбонат достигна прекомерно високо ниво за всички времена и продължава да поскъпва. Само за тази година суровината е поскъпнала осем пъти спрямо нивото си от предходната година.

По-важното е, че очертаващият се недостиг  на минерали за батериите може да изиграе лоша шега на закъснелите с производството на електромобили марки, като VW, Ford и GM, като последните се съгласиха миналата седмица да предплатят 200 милиона долара на производителя на литий Livent за осигуряване на суровината.

Скот Яръхам от S&P Global Commodity Insights прогнозира, че заедно с лития, който явно се намира в криза и тя ще се задълбочава и ще се диктува основно от Китай, е вероятно да се стигне и до недостиг на никел и кобалт, при това съвсем скоро - в средата на това десетилетие.


производство на електромобили


„Има много инвестиции в производството на батерийни клетки в Европа и САЩ, но не достатъчно в суровините“, казва експертът. „Така ще се стигне да голямо прекъсване на връзката.“ А нещата не изглеждат по-добре и по-надолу по производствената верига.

Матиас Мидрайх, главен правителствен директор на Umicore, е един от малкото европейски производители на важни катодни консумативи, използвани в батериите. Той твърди, че производителите на автомобили се борят да изградят отношения с доставчиците след „травматичното преживяване“ с недостига на полупроводници.

Но въпреки това той предупреждава, че ще има „недостиг на предлагане“ на производството на части за акумулаторни клетки, дори от страна на автомобилните компании да има достатъчно финансиране в минното дело. А драстичното поскъпване на основните суровини за батериите на електромобилите идва в момент, когато индустриалната конкурентоспособност на Европа е под риск, като доставките на електроенергия са все по-ограничени от войната в Украйна.


производство на електромобили


Ако Русия спре изцяло природната газ, доставяна на Германия тази зима, фабриките за батерии могат да бъдат принудени да спрат производството незабавно, предупреди ZVEI, който представлява националния електрически бизнес.

И все пак войната в Украйна допълнително засили решимостта на западните правителства да намалят зависимостта си от международни доставчици. САЩ и Европа са обещали милиарди {долари} субсидии за държави от Европа, които могат да стимулират местното снабдяване с необработени природни ресурси за батерийни елементи.

„Не толкова отдавна мнозина в Германия вярваха, че акумулаторните клетки винаги ще могат да се поръчват от Азия“, каза германският канцлер Олаф Шолц по време на посещение в Залцгитер миналия месец. „Сега знаем добре. Пандемията от коронавирус и бруталното нападение на Русия срещу Украйна показаха ясно, че разчитането на глобални вериги за доставки в определени стратегически области е голям риск."


производство на електромобили


Заплахата стана още по-голяма, когато миналата седмица  китайската компания CATL отложи доставки, планирани за Tesla и Ford, като това стана след посещението в Тайван на Нанси Пелоси, председател на Камарата на представителите на САЩ.

Този проблем идва само няколко седмици, след като партньорът на GM в разработката на батерии - корейската LG спомена, че може да преосмисли намерението си да направи завод в Аризона в резултат на „безпрецедентните икономически условия и инвестиционни обстоятелства в Съединените щати“.

Партньорът на Ford, корейската SK On, петият по големина производител на батерии в света, ще загуби приблизително $760 милиона тази година от покачването на цените на основните суровини. Повишаването на цените може допълнително да навреди и на самостоятелните планове на VW. Може да се стигне до непредвидено допълнително финансиране от 10 милиарда евро, за да се осигурят суровини за нейните шест фабрики, спомена главният финансов директор Арно Антлиц. С други думи нещата за бързо навлизане на електромобилите в Европа не изглеждат розови.


0 от 500
  • #8
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тези неща от Тойота ги говорят от години, но няма кой да слуша. За пореден път японците ще се окажат прави. Дори не е нужно да си голям специалист, за да ги предвидиш всичките тези неща. Просто вземаш статистиката за добив на съответните суровини за батерии, ппсле гледаш колко електрички са заявени да се направят за следващата година и виждаш някакво огромно несъответствие. Добивът е много по-малък от нуждата. Това е пр0Зда математика, но не е за пр0Зди хора.
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Уторпия е ( преди 2 години )
    За да минат всички коли на батерии, някой правил ли си е труда да изчисли колко батерии са нужни? Какъв е обема на нужните суровини. Един път си играх да го смятам и се оказа че са някакви космически числа. В света има 1.4 милиарда автомобила. Средно в един електрически автомобил има 5000 батерии. малко по големи от стандартна АА батерия. Да ама то не е само да ги произведеш. Трябва да изкопаеш суровините. И после трябва да рециклираш тези батерии щот се скапват бързо. То просто е безнадежно.
  • #6
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Мъсконапушляк ( преди 2 години )
    Колкото и да лаят електрофилите и продажните евроджендърски политици, няма как да стане това което им се иска. Те искат да премахнат зависимостта от Русия и Арабите а да затънат в още по-сложна към САЩ и Китай. Познайте кой плаща за това лоби и кой в момента извива ръцете на Евро продажниците, защото от години получават милиарди от краварите и дръпнатите жълтурковци. Просто нямат капацитета за разберат, че падаторите ще си останат малка ниша в автомобилостроенето.
  • #5
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    Мъскибойчетата, как беше мантрата - Тесла през 2030 щяла да произвежда по 20 милиона електромобили, а? Ха-ха-ха! А за 2022 какви ви бяха "фактите" - 2 милиона ли? Ха-ха-ха-ха!
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това беше ясно от няколко години. И винаги ми е била странна тезата, че Европа иска да спре колите с фосилни горива, за да скъса зависимостта от Русия и страните от Персийския залив, а същевременно се поставя в зависимост от Китай, който е доста по-труден партньор от ОПЕК.
  • #3
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Електрическите коли са утопия както и зелената икономика. Няма как стане. Като добавим краткия им живот на батериите които при ежедневно зареждане просто стават безполезни след петата година. Да, те имат остатъчен капацитет но пробега на колата значително намалява. А зимата става още по зле. На практика е невъзможно да пътуваш извънградско през зимата с електрическа кола която има навъртяни над 150 000 км.
  • #2
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    1-ви, а най вероятно и без фабриките. Тесла също е засегната, освен ако напушенияне докара матеряли от Марс, на по ниски цени.
  • #1
    3 rate up comment 5 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    Т.е. Европа ще посрещне забраната на ДВГ през 2035 с коли на китайците и на Мъск с шестте (засега) гигазавода, единият от които в Китай :D Тарикат ше излезе тоя.I. Tesla factory Fremont, California / II. Gigafactory 1 - Nevada / III. Gigafactory 2 - Buffalo, New York / IV. Gigafactory 3 - Shanghai, China / V. Gigafactory 4 - Berlin, Germany / VI. Gigafactory 5 - Austin, Texas