IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какви коли ще караме след 10 години?

В България най-вероятно отново предимно стари, но по света ситуацията се променя с бързи темпове

Автомобилната индустрия в световен мащаб се развива бурно, въвеждат се непрекъснато нови и нови технологии. След 10 години автомобилите ще бъдат различни и най-вече електрически. Или поне така се очаква. Очаква се също така да бъдат по-удобни и по-безопасни, благодарение на високоинтелигентните системи. Шофирането на превозни средства ще се промени главно поради широкото приемане на системи за автономно управление.

 

fixed1480x800_130d13a1dc764e449d9395217118fba3

 

Написаното до тук обаче сякаш важи повече за други държави, но не и за България. Замисляте ли се какви коли ще вървят по пътищата у нас след 10 години?

Първият и сякаш най-логичен отговор е: Предимно стари и все още с бензинови и дизелови двигатели, ако следваме логиката на автомобилния пазар у нас от последните десетилетия и покупателната способност на българина. А именно – да „дошофираме“ колите на западняците.

Само че и там, на Запад, ситуацията се променя и то бързо. Основната тема в момента е предотвратяването на неконтролираното затопляне на Земята. Смята се, че 14% от общия глобален обем на вредни компоненти се дължи на емисиите на въглероден диоксид от конвенционалните превозните средства. До 2050 г. се планира тези коли да бъдат намалени наполовина, до 2100 г. - пет пъти.

 

fixed1480x800_00629b088949ae165207ae11237618a2

 

Въвеждането на нови технологии ще даде възможност за увеличаване на общия пробег на автомобилите и по-интензивното им използване. Автопилотът ще позволява на хора с увреждания и пенсионери да управляват автомобили. Общият брой на безпилотните автомобили ще се увеличи значително. Особен интерес към тях имат таксиметровите служби. Заедно с това споделянето на автомобили ще се задълбочи и разшири, ще се активизира използването на автономни автомобили от жителите на градовете.

Колите под наем ще станат още по-разпространени благодарение на Интернет. Почти всички автомобили ще бъдат свързани помежду си, както и с хората, които ги използват. Ще бъде възможно да се свържете с различни мултимедийни услуги директно по време на пътуването. Така ще бъде възможно да се избегнат всякакви проблеми по пътя, включително образуването на задръствания.

Автопилотът ще премахне необходимостта от вземане на решения от човека, тъй като тази работа ще бъде възложена на изкуствения интелект. Проучване сред жители на различни страни показа, че 50-60% от хората все още имат страх от автомобил с напълно автономна система за управление. И този въпрос остава актуален.

 

fixed1480x800_c7fb34b6d3961e46086232a2ec5b59b1

 

Тези прогнози изглеждат като фантастика за българската действителност. Поне засега. И както у нас се внасят предимно стари автомобили от западните държави, най-вероятно така ще бъде и близкото бъдеще. Поне до изчерпването на бензиновите и дизеловите коли, защото след това ще се налага да се вкарват електрически. Просто този път на развитие на автомобилната индустрия в настоящия момент има само една посока. А какво ще стане след 10 години, след 50 или 100? Едва ли някой сега може да прогнозира със сигурност?

 

 

0 от 500
  • #7
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Пропов ( преди 2 години )
    q много си прав. Има обаче един генерален проблем. Каквато и да е нова кола сега, след 10 години ще е мъртва. Тези трупове ще се вкарват в БГ и ще се преправят с възможно най евтини компоненти. От там разходите за потдръжка ще станат огромни, ще се теглят кредити. Умните ще вземат кредит предварително и ще купят нещо по здраво от запад. То ест БГ ще стане още по задлъжняла, включително вътрешно. Аз лично ще карам стар бензинов звяр, скъпо гориво - евтина потдръжка, свобода и кеф.
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Умният ( преди 2 години )
    Новите автомобили, които сега се продават в Европа имат много по-малък ресурс,не повече от десет години нормална употреба.
  • #5
    10 rate up comment 6 rate down comment
    q ( преди 2 години )
    Във всяко лошо нещо има и по нещо хубаво. Разчистиха се камарите натрупан скрап по автосалоните, което е добре. Намалява драстично вноса на употребявани коли. Цените на употребяваните коли се увеличиха, това е стимул за продължително използване и поддръжка. След 10 години тук ше започнат да идват основно плъг-ин хибриди - поради по ниската си цена и защото електромобилите втора ръка ще са силно търсени. Поради промени на пазара в Европа стари мерцедеси и беемве-та ще са много рядко срещани.
  • #4
    3 rate up comment 10 rate down comment
    SPARK ( преди 2 години )
    Нама да има "личен автомобил" а "споделен автомобил" или по точно под наем за определен срок, като SPARK. Автомобила ще се превърне в услуга.
  • #3
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Blackthorn ( преди 2 години )
    С магарешка, конска и биволска тяга!
  • #2
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Sveto ( преди 2 години )
    Ще карат тези с пари другите тройките който имат защото няма да имат пари за други производството на автомобили ще намалява всяка година от тук нататък
  • #1
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тези коли които се купуват от Германците и Италианците сега, ще караме и ние след 10 години.