Европейският автомобилен пазар застарява, но в същото време твърдо вярва в триумфа на електричеството През 2021 г. дялът на електрическите автомобили на пазара на ЕС почти се е удвоил и възлиза на около 10% от общия автопарк на ЕС. Такива данни предостави Сигрид де Врис - главен изпълнителен директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
В момента в автомобилния сектор работят 12,7 милиона европейци. Въпреки това, в резултат на зараждащия се преход от автомобили с конвенционални двигатели към електрически автомобили, значителен брой работни места вероятно ще изчезнат в средносрочен план. И това въпреки факта, че новите работни места изискват изцяло нови профили на умения.
Според Сигрид де Врис, автомобилната индустрия вече е инвестирала сериозно в програми за преквалификация и повишаване на квалификацията. ACEA също допринесе чрез съосноваването на Алианса на автомобилните умения на ЕС. Каква ще е ефективността на предприетите мерки ЕС, ще се види много скоро при замяната на бензиновите автомобили с електрически.
Междувременно ACEA обяви и спад в производството на автомобили в Европа (-8% през 2021 г.), което нанася значителни щети на индустрията. В резултат на забавянето на производството продажбите на нови автомобили също продължават да спадат. Миналата година продажбите на нови автомобили в ЕС са паднали до 9,7 милиона единици - с 3,3 милиона по-малко, отколкото през кризисната година на пандемията от коронавирус.
В същото време от асоциацията регистрират увеличение на средната възраст на европейските автомобили - леки (12 години), камиони (14 години), микробуси (12 години) и автобуси (13 години), като смятат това за тревожна тенденция.
„Ако искаме да пуснем в експлоатация най-чистите и безопасни нови превозни средства, трябва да гарантираме, че мобилността остава достъпна за всички европейски граждани“, каза Сигрид де Врис.
Има обаче една област, в която наистина има подобрение в представянето и това е пътната безопасност. Тук, според ACEA, е регистрирано 17-процентно намаление на смъртните случаи по пътищата на ЕС. Въпреки това и тук предстои още много работа, за да бъдат постигнати напълно целите на програмата Vision Zero. На първо място това е внедряване на най-модерните системи за подпомагане на водача, които трябва да станат стандартен тип оборудване за всички нови автомобили, сглобени на европейски автомобилни конвейери.