Глобалните емисии на автомобилната индустрия са средно с 50% по-високи от това, което тя отчита, се твърди в ново проучване на неправителствената екологична организация Transport & Environment.
За разлика от други индустрии, където по-голямата част от емисиите на даден артикул се създават при производството на продукта, продуктите на автомобилните производители продължават да замърсяват през целия си живот. Всъщност, почти всички емисии на превозното средство в момента се създават по време на употребата му. С новите правила, които идват в ЕС през 2023 г., обаче производителите на автомобили скоро ще трябва да оповестяват по-точно емисиите през целия живот на своите продукти, което може да се окаже шок за инвеститорите.
В момента производителите на автомобили базират своите оценки на емисиите през целия живот на редица фактори, като среден размер на превозното средство, къде се кара то и каква е продължителността на живота му. От Transport & Environment обаче твърдят, че производителите на автомобили използват селективни данни, за да направят емисиите да изглеждат по-малки, отколкото са в действителност.
Toyota, например, базира средните емисии на своите превозни средства на живот от само на 100 000 км пробег. И това не е единственият подобен случай. Според анализа на неправителствената организация, емисиите на японската марка са с 69% по-високи от тези, които тя отчита. В същото време при BMW реалният резултат е с 81% повече, докато на Hyundai-Kia – с цели 116%.
„За да бъде екологичното инвестиране ефективно, се нуждаем от точни данни. Производителите на автомобили се опитват да измамят очите на инвеститорите, като не отчитат емисиите през целия живот на своите автомобили. Това е подигравка със „зелените претенции“ на производителите на автомобили“, категоричен е Лука Бонакорси, директор на отдела за устойчиво финансиране в T&E. „
Според коригираните оценки, производителите на автомобили замърсяват почти толкова, колкото и петролните компании, ако се смята на евро, инвестирано в тях. При настоящите пазарни цени петролните гиганти отделят 5000 тона CO2 еквивалент на средно инвестиран 1 милион евро. В същото време производителите на автомобили отделят 4500 тона еквивалент на CO2 на инвестирани 1 милион евро.
Някои автомобилни производители всъщност отделят значително повече тонове CO2 от петролните гиганти. Алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, например, отделя почти 10 000 тона CO2e на милион евро, а Honda, Ford, VW, Stellantis и Hyundai отделят повече от средното за компании като BP, Shell и Exxon. Това е проблем за производителите на автомобили, които искат да останат жизнеспособни за тези, които се интересуват от етично инвестиране.