Американската компания Tesla изтегля над 1 милион автомобила в САЩ, защото прозорците могат да прищипят пръстите на човек, докато се вдигат. Подобна информация бе публикувана масово в световните медии, които се позовават на Националната служба за безопасност по пътищата (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA).
Всъщност истината не е точно такава. Обясни го главният изпълнителен директор на Tesla – Илон Мъск, с кратко съобщение в Twiter: „Терминологията е остаряла и неточна. Това е малка софтуерна актуализация по въздуха. Доколкото ни е известно, няма пострадали“. И публикува таблица с данни за изтеглени автомобили физически в серзиви и "ремонтирани" по въздуха.
Именно тук се крие една истина за Мъск, пише изданието Fortune: „Той може и да е направил електрическите превозни средства популярни, но истинската революция, която Мъск донесе в индустрията, често е пренебрегвана“.
Става въпрос за това, че голяма част от проблемите си Tesla решава по въздуха – с актуализация на софтуера и не е нужно автомобилите физически да се отзовават в сервизи. Обикновено, ако NHTSA открие, че една трета от всички коли, които един автомобилен производител някога е правил и имат недостатъци, тази компания ще се изправи пред огромно логистично предизвикателство, като изтегли всички проблемни машини физически от мрежата.
Но не и Tesla. С натискането на един бутон Мъск може да „ремонтира по въздуха“ над 1 милион автомобила и ще гарантира, че всички те отговарят напълно на изискванията за безопасност на NHTSA, пише още Fortune. Това е факт, защото Tesla е проектирала колите си от самото начало така, че всеки аспект от работата да бъде променен дистанционно. И което е по-важно - без да е необходимо да се променя какъвто и да е хардуер, свързан с безопасността. Въпреки че производителите на автомобили все още трябва да координират изтеглянията си с NHTSA, независимо дали поправката е физическа или цифрова, Мъск твърди, че терминът вече е „остарял и неточен“, когато се прилага за Tesla.
И тенденцията е автомобилните производители да се ориентират към „софтуерно дефинирани превозни средства“, които предоставят функции и иновации предимно чрез програмиране на единици и нули, вместо да подобряват скъпоструваща механика на болтове и гайки. „Tesla е типичният лидер на тази тенденция“, пише консултантската компания Deloitte.
Преди производителите на автомобили бяха принуждавани от инвеститори да възлагат възможно най-голяма част от своите компоненти на подизпълнители, за да могат да се съсредоточат само върху основните си силни страни като дизайн, разработка на двигатели и производство на превозни средства, където маржовете бяха най-високи. Някои марки, като Porsche например, бяха известни в индустрията с това, че възлагат възможно най-много работа на други компании и дори се хвалеха, че само 20% от стойността на техните луксозни автомобили са от собствена продукция.
„Софтуерно дефинираната трансформация на автомобила ще бъде неумолима тенденция, движеща развитието на автомобилната индустрия през следващите пет до 10 години“, заключава Deloitte.