В края на миналия месец американската компания Tesla започна официално да предлага най-евтиния Model Y в Европа. Този вариант е оборудван с един електромотор и е със задвижване на задните колела, а с едно зареждане на батерията може да измине 430 км. В Германия, например, Model Y с базово оборудване е оценен на 54 000 евро, а в Нидерландия се предлага за 50 000 евро. Американският автомобилен журналист Тим Левин от Businessinsider публикува своето мнение за електрическия автомобил.
Карах Tesla Model Y и открих 6 причини да не купувам електрическия SUV за $66 000. Шофирането ми показа защо хората са толкова влюбени в колите на Илон Мъск. Но колкото и да е впечатляващ, Model Y не е перфектният електрически SUV за всеки. Ако имате нужда от удобно, меко возене, може би е най-добре да помислите за други модели.
Tesla не заема коли на журналисти, така че трябваше да бъда малко находчив - използвах Model Y на мой приятел. Карах автомобила за първи път и започвам да разбирам защо колите на Мъск са най-популярните електрически превозни средства в САЩ. Освен че се възползват от повече от десетилетие преднина пред други производители на автомобили, колите на Tesla са спортни, просторни, изпълнени с интересни технологии и лесни за зареждане чрез мрежата на компанията. Те остават отличен избор в разрастващото се EV пространство.
Но въпреки това научих, че колите на Tesla не са перфектни и не са за всеки. Въпреки това, което могат да ви кажат някои от най-гласовитите фенове на марката.
Твърдото окачване на Model Y му придава усещането и прецизността на спортен автомобил, но не и без жертви. Карайте по всеки не толкова перфектен път с Model Y и ще забележите всяка неравност и пукнатина. Някои превозни средства са създадени да поглъщат несъвършенствата на пътя за комфорт на пътниците, но Model Y не е един от тях. Качеството на возене може да е по-добро при моделите, оборудвани със стандартните 19-инчови джанти, за разлика от 20-инчовите, които имах.
Има още един нож с две остриета в Model Y - неговият подобен на iPad 15-инчов сензорен екран. Той е бърз и отзивчив, включващ впечатляваща графика и забавни функции като игри, но замества практически всички превключватели, бутони и копчета, с които шофьорите са свикнали.
Подобно на други Tesla, Model Y включва функции за управление от екрана на ключалки на вратите, чистачки на предното стъкло, фарове, на климатика (включително посока на вентилационните отвори) и настройки на огледалата. Въпреки че всичко това може да стане втора природа за повечето собственици с течение на времето, кривата на обучение може да е твърде стръмна за някои.
Въпреки всичките си авангардни функции, Model Y се справя без някои от най-основните и широко разпространени технически функции на пазара - Apple CarPlay и Android Auto интеграция на смартфон. Всеки, който е свикнал да разчита на смартфона си, докато шофира, ще трябва вместо това да използва вградените приложения за навигация и музика на Tesla.
Едно от най-странните неща, след като се качиш в Tesla за първи път беше, че като сложиш колана и погледнеш напред, не виждаш нищо. Цялата важна информация за шофиране, която обикновено се вижда на измервателни уреди зад волана, се показва в мощния сензорен екран на Model Y.
Това означава, че трябва да погледнете настрани, за да проверите скоростта си, настройките на круиз контрола, нивото на батерията и упътванията завой след завой. Постоянното надничане в дисплея на Model Y може да бъде разсейващо. А може дисплеят да се обърне към водача, какъвто бихте намерили в най-конкурентните електрически автообили.
Наклоненият покрив на Model Y „прищипва“ задния прозорец, пречейки на видимостта. Но този проблем измъчва много нови SUV със същата модерна форма на купе.
Новите автомобили поскъпнаха по време на пандемията, тъй като производителите се сблъскаха с недостиг на полупроводници и растящи цени на суровините. Но особено цените на Tesla бяха извън контрол през последната година. Компанията за кратко продаде модел Standart Range за около $41 000, но елиминира този най-евтин модел в началото на 2021 г.
Оттогава цената на новата базова версия (модел Y Long Range) скочи от около $50 000 на $66 000. Model Y осигурява много обхват и възможности за парите, но конкурентните електрически SUV могат да бъдат закупени за между $40 000 и $50 000. Дори Мъск признава това. Цените на Tesla са смущаващи.