fallback

Какво става, ако не смените маслото на двигателя 45 000 км?

Вижте истински случай с LADA, но това важи за всички автомобили

Смяната на маслото в двигателя е едно от най-важните неща при експлоатацията на автомобилите и трябва да се прави според предписанията на производителите – както за изминатите километри, така и за вида на маслото. Какво ще стане обаче, ако не го направите 45 000 км? Вижте един истински случай, който е от Беларус, но колите са еднакви навсякъде и резултатът ще бъде същият.

 

 

Собственик на LADA Vesta няколко месеца отлагал смяната на маслото, а в един момент напълно забравил и изминал около 45 000 км. Но дошъл момент, в който забелязал „странна работа на двигателя“. Тогава отива в официален сервиз, където според изданието abw двигателят е разглобен и пред сервизните специалисти се отваря „ужасна картина“... На въпрос как изобщо може да се случи това, собственикът разперил ръце объркано и казал, че шофирал няколко коли и забравил, че точно тази не е обслужвана.

Заслужава да се отбележи, че общият пробег на автомобила наближавал 200 000 км. Невероятно е, че моторът не е „чукал“, но въпреки, че работил до последно при идването в сервиза се оказало, че „нещата са приключили“ и не може да бъде ремонтиран.

Какво се случва с двигателя, ако не смените маслото дълго време?

 

 

Има хора, които подценяват значението на смяната на маслото и изминават дори 15 000-20 000 км. Има и такива, които разчитат на специално двигателно масло с удължено действие, но е важно да се разбере, че дори най-добрите добавки в маслото изпълняват своята функция за строго определен период от време. И със сигурност нито едно масло не може да изкара 30 000-40 000 км. Дори и да приемем, че ще издържи на такъв тест, тогава масленият филтър със сигурност не е предназначен за това. Но защо хората карат повече километри, а двигателите го издържат?

Първо - колкото по-малък е общият пробег на автомобила, толкова по-голям е неговият ресурс. Грубо казано - ако нов двигател изминава 20 000 км с едно масло, това е една история, която може да завърши добре. И съвсем друг въпрос е, ако пробегът клони към 100 000 км - в този случай последствията за автомобила са по-сериозни, животът на двигателя е значително намален на фона на общото износване. Ако такъв мотор изобщо не спре да работи . Второ - качеството на маслото в двигателя има значение. И колкото по-лошо е, толкова по-бързо се износва двигателят, защото вътре в него се появяват отлагания, а отделни елементи се износват.

 

 

Какво се случва с маслото при различен пробег?

15 000 км - маслото потъмнява, добавките изчерпват ресурса си и спират да работят. Маслото просто се превръща във вещество с отпадъци, които плуват в него, но все още не губят своите смазочни свойства.

20 000 км - маслото потъмнява още повече и, сгъстявайки се, запушва масления филтър. Тъй като не може да изпомпва масло през него, системата отваря байпасния клапан и започва да изтласква нефилтрирано масло вътре в себе си, което запушва маслените канали. Сравнително нов двигател може да не издава никакви странни звуци и да продължи да работи гладко, но това не означава, че проблемите не са започнали вътре в него.

30 000 км - сгъстеното масло придобива друга консистенция. Това е особено критично за двигатели с хидравлични повдигачи. Втулките и гърбиците на разпределителния вал се износват, така нареченото масло най-накрая губи свойството да смазва. Двигателят прегрява, втулките залепват за коляновия вал, двигателят „умира“.

40 000 км или повече - просто няма масло в двигателя, вместо него има черен пластилин със съсиреци. Моторът е „умрял“.

Вероятно ще има и разкази как една кола е изминала дори и 70 000 км с едно масло. Да, това може и да е истина понякога, макар и да е против всякаква логика, но все пак - много зависи от двигателите, техният ресурс и годината на производство на автомобила. Но фактът, че истории с някои такива „вечни“ двигатели може и да се разказват, изобщо не означава, че това може да се прави винаги.

 

 

Случката с тази LADA, която е изминала 45 000 км с едно масло, е от една страна история за невероятната издръжливост на двигателя. От друга страна потвърждение, че маслото трябва да се сменя по-често, ако смятате да шофирате кола за дълго време. Защото тези километри могат да станат последни.

Кога да се сменя маслото?

Правилото на „златното сечение“ в поддръжката на автомобила е маслото да се сменя на всеки 7000-8000 км до 10 000 км. Някои марки позволяват дори 15 000, но при условие, че смяната ще се извършва във фирмен сервиз и маслото ще бъде оригинално.

 

 

fallback
  • #7
    Калая ( преди 2 години )
    На камионите на 100 000 само Скания на 80 000 км
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Смяната на мслото в "прашни" държави като Бъглария на 10к км може би има смисъл, но в Германия примерно, може да откажат да го сменят извън сервизния интервал, който според марка/модел е 20к или 30к км
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Лада наближаваща 200 хил км :) . Може ама с трети двигател . В бг се продаваха по 13-14 хил лв , а нещо не заляха пазара , що ли е така ???
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Купете си 10+ годишна кола от Горубляне внос от Италия и вероятно ще разберете от първа ръка как изглежда масло на 40к км.
  • #3
    младен ( преди 2 години )
    До 2Е тия с lifetime нещата ги знаем ама...още не си сменям колите като дънките.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    а питай офиалните сервизи доживотно нищо не се сменя само караш след две години нова
  • #1
    младен ( преди 2 години )
    "Някои марки позволяват дори 15 000, но при условие, че смяната ще се извършва във фирмен сервиз и маслото ще бъде оригинално." --- оригинално или не между 7к и 8к го сменям.
fallback
Последни