fallback

Какво става, ако не смените маслото на двигателя 45 000 км?

Вижте истински случай с LADA, но това важи за всички автомобили

Смяната на маслото в двигателя е едно от най-важните неща при експлоатацията на автомобилите и трябва да се прави според предписанията на производителите – както за изминатите километри, така и за вида на маслото. Какво ще стане обаче, ако не го направите 45 000 км? Вижте един истински случай, който е от Беларус, но колите са еднакви навсякъде и резултатът ще бъде същият.

 

 

Собственик на LADA Vesta няколко месеца отлагал смяната на маслото, а в един момент напълно забравил и изминал около 45 000 км. Но дошъл момент, в който забелязал „странна работа на двигателя“. Тогава отива в официален сервиз, където според изданието abw двигателят е разглобен и пред сервизните специалисти се отваря „ужасна картина“... На въпрос как изобщо може да се случи това, собственикът разперил ръце объркано и казал, че шофирал няколко коли и забравил, че точно тази не е обслужвана.

Заслужава да се отбележи, че общият пробег на автомобила наближавал 200 000 км. Невероятно е, че моторът не е „чукал“, но въпреки, че работил до последно при идването в сервиза се оказало, че „нещата са приключили“ и не може да бъде ремонтиран.

Какво се случва с двигателя, ако не смените маслото дълго време?

 

 

Има хора, които подценяват значението на смяната на маслото и изминават дори 15 000-20 000 км. Има и такива, които разчитат на специално двигателно масло с удължено действие, но е важно да се разбере, че дори най-добрите добавки в маслото изпълняват своята функция за строго определен период от време. И със сигурност нито едно масло не може да изкара 30 000-40 000 км. Дори и да приемем, че ще издържи на такъв тест, тогава масленият филтър със сигурност не е предназначен за това. Но защо хората карат повече километри, а двигателите го издържат?

Първо - колкото по-малък е общият пробег на автомобила, толкова по-голям е неговият ресурс. Грубо казано - ако нов двигател изминава 20 000 км с едно масло, това е една история, която може да завърши добре. И съвсем друг въпрос е, ако пробегът клони към 100 000 км - в този случай последствията за автомобила са по-сериозни, животът на двигателя е значително намален на фона на общото износване. Ако такъв мотор изобщо не спре да работи . Второ - качеството на маслото в двигателя има значение. И колкото по-лошо е, толкова по-бързо се износва двигателят, защото вътре в него се появяват отлагания, а отделни елементи се износват.

 

 

Какво се случва с маслото при различен пробег?

15 000 км - маслото потъмнява, добавките изчерпват ресурса си и спират да работят. Маслото просто се превръща във вещество с отпадъци, които плуват в него, но все още не губят своите смазочни свойства.

20 000 км - маслото потъмнява още повече и, сгъстявайки се, запушва масления филтър. Тъй като не може да изпомпва масло през него, системата отваря байпасния клапан и започва да изтласква нефилтрирано масло вътре в себе си, което запушва маслените канали. Сравнително нов двигател може да не издава никакви странни звуци и да продължи да работи гладко, но това не означава, че проблемите не са започнали вътре в него.

30 000 км - сгъстеното масло придобива друга консистенция. Това е особено критично за двигатели с хидравлични повдигачи. Втулките и гърбиците на разпределителния вал се износват, така нареченото масло най-накрая губи свойството да смазва. Двигателят прегрява, втулките залепват за коляновия вал, двигателят „умира“.

40 000 км или повече - просто няма масло в двигателя, вместо него има черен пластилин със съсиреци. Моторът е „умрял“.

Вероятно ще има и разкази как една кола е изминала дори и 70 000 км с едно масло. Да, това може и да е истина понякога, макар и да е против всякаква логика, но все пак - много зависи от двигателите, техният ресурс и годината на производство на автомобила. Но фактът, че истории с някои такива „вечни“ двигатели може и да се разказват, изобщо не означава, че това може да се прави винаги.

 

 

Случката с тази LADA, която е изминала 45 000 км с едно масло, е от една страна история за невероятната издръжливост на двигателя. От друга страна потвърждение, че маслото трябва да се сменя по-често, ако смятате да шофирате кола за дълго време. Защото тези километри могат да станат последни.

Кога да се сменя маслото?

Правилото на „златното сечение“ в поддръжката на автомобила е маслото да се сменя на всеки 7000-8000 км до 10 000 км. Някои марки позволяват дори 15 000, но при условие, че смяната ще се извършва във фирмен сервиз и маслото ще бъде оригинално.

 

 

fallback
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Моточасоветее, защото 30 х. може и 3 години да ги правиш, а мотора да е работил колкото един тир за месец. Ресурса на маската се смята в Моточасоветее основно. При severe режим, производителите, някои де, настояват за понижен наполовина интервал.
  • #16
    Вин ( преди 2 години )
    Дори през 90-те се знаеше, че нормалната смяна е 10000км. на бензин, 6-7000 км. дизел! Говорим за минерални български масла Диона и М10Д. За днешни синтетични Лонг лайф масла, при заводски указания 15-20-30000 км., статията е пълен провал.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Глупости на търкалета. Long life маслото за VW се сменя на 30 000 по заводски указания. *** рекламна статия за да ходят хората да си сменят маслото без да има нужда. Нещо като това дето навиват рапидки в предните гуми последния месец за да ти вземат 27 лева в гумаджийницата.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    В Германия е прието на масовите автомобили до 30000км.Ели мах една година
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Този сайт нали е за автомобили, защо ни занимават с руски кочини?
  • #12
    Азбе ( преди 2 години )
    Минавал съм сто Хил км без да сменя ,двигател Нисан 1.3 16 v ,като го разглобявам двигателя в главата имаше един пръст стружки,иначе си работеше добре допоследно
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    масло на 50 000 виждал ли си ми то е преминало в друго агрегатно състяние
  • #10
    Даа ( преди 2 години )
    След 45 000км двигателя остава без масло щото все от някъде ще тече
  • #9
    Oil specialist ( преди 2 години )
    Пълни глупости, ако не се оставя да падне нивото, може да се кара с едно масло, особено синтетично и 50хкм. В БГ огромна част от новите автомобили карат с едно масло по 50-80хкм, защото в официалните сервизи контрола е силно занижен и механиците вместо да налеят новото масло, оставят старото и само доливат да оправят нивото.
  • #8
    някой ( преди 2 години )
    Нас какво ни вълнува някой *** *** руски *** как е карал тъпата си Лада? Айде стига с тия руски материлчета.
fallback
Последни