fallback

Какво става, ако не смените маслото на двигателя 45 000 км?

Вижте истински случай с LADA, но това важи за всички автомобили

Смяната на маслото в двигателя е едно от най-важните неща при експлоатацията на автомобилите и трябва да се прави според предписанията на производителите – както за изминатите километри, така и за вида на маслото. Какво ще стане обаче, ако не го направите 45 000 км? Вижте един истински случай, който е от Беларус, но колите са еднакви навсякъде и резултатът ще бъде същият.

 

 

Собственик на LADA Vesta няколко месеца отлагал смяната на маслото, а в един момент напълно забравил и изминал около 45 000 км. Но дошъл момент, в който забелязал „странна работа на двигателя“. Тогава отива в официален сервиз, където според изданието abw двигателят е разглобен и пред сервизните специалисти се отваря „ужасна картина“... На въпрос как изобщо може да се случи това, собственикът разперил ръце объркано и казал, че шофирал няколко коли и забравил, че точно тази не е обслужвана.

Заслужава да се отбележи, че общият пробег на автомобила наближавал 200 000 км. Невероятно е, че моторът не е „чукал“, но въпреки, че работил до последно при идването в сервиза се оказало, че „нещата са приключили“ и не може да бъде ремонтиран.

Какво се случва с двигателя, ако не смените маслото дълго време?

 

 

Има хора, които подценяват значението на смяната на маслото и изминават дори 15 000-20 000 км. Има и такива, които разчитат на специално двигателно масло с удължено действие, но е важно да се разбере, че дори най-добрите добавки в маслото изпълняват своята функция за строго определен период от време. И със сигурност нито едно масло не може да изкара 30 000-40 000 км. Дори и да приемем, че ще издържи на такъв тест, тогава масленият филтър със сигурност не е предназначен за това. Но защо хората карат повече километри, а двигателите го издържат?

Първо - колкото по-малък е общият пробег на автомобила, толкова по-голям е неговият ресурс. Грубо казано - ако нов двигател изминава 20 000 км с едно масло, това е една история, която може да завърши добре. И съвсем друг въпрос е, ако пробегът клони към 100 000 км - в този случай последствията за автомобила са по-сериозни, животът на двигателя е значително намален на фона на общото износване. Ако такъв мотор изобщо не спре да работи . Второ - качеството на маслото в двигателя има значение. И колкото по-лошо е, толкова по-бързо се износва двигателят, защото вътре в него се появяват отлагания, а отделни елементи се износват.

 

 

Какво се случва с маслото при различен пробег?

15 000 км - маслото потъмнява, добавките изчерпват ресурса си и спират да работят. Маслото просто се превръща във вещество с отпадъци, които плуват в него, но все още не губят своите смазочни свойства.

20 000 км - маслото потъмнява още повече и, сгъстявайки се, запушва масления филтър. Тъй като не може да изпомпва масло през него, системата отваря байпасния клапан и започва да изтласква нефилтрирано масло вътре в себе си, което запушва маслените канали. Сравнително нов двигател може да не издава никакви странни звуци и да продължи да работи гладко, но това не означава, че проблемите не са започнали вътре в него.

30 000 км - сгъстеното масло придобива друга консистенция. Това е особено критично за двигатели с хидравлични повдигачи. Втулките и гърбиците на разпределителния вал се износват, така нареченото масло най-накрая губи свойството да смазва. Двигателят прегрява, втулките залепват за коляновия вал, двигателят „умира“.

40 000 км или повече - просто няма масло в двигателя, вместо него има черен пластилин със съсиреци. Моторът е „умрял“.

Вероятно ще има и разкази как една кола е изминала дори и 70 000 км с едно масло. Да, това може и да е истина понякога, макар и да е против всякаква логика, но все пак - много зависи от двигателите, техният ресурс и годината на производство на автомобила. Но фактът, че истории с някои такива „вечни“ двигатели може и да се разказват, изобщо не означава, че това може да се прави винаги.

 

 

Случката с тази LADA, която е изминала 45 000 км с едно масло, е от една страна история за невероятната издръжливост на двигателя. От друга страна потвърждение, че маслото трябва да се сменя по-често, ако смятате да шофирате кола за дълго време. Защото тези километри могат да станат последни.

Кога да се сменя маслото?

Правилото на „златното сечение“ в поддръжката на автомобила е маслото да се сменя на всеки 7000-8000 км до 10 000 км. Някои марки позволяват дори 15 000, но при условие, че смяната ще се извършва във фирмен сервиз и маслото ще бъде оригинално.

 

 

fallback
  • #27
    анонимен ( преди 2 години )
    Да, и важната подробност, в книжките пише, при тежки условия, интервала се скъсява. Ако караш всеки ден по 4 часа и 400 км магистрални, за 30 дни си 16 х. :) а мотора е работил 120 часа, маслото си е живо още..Важното е да е оригинално, има нелоши масла на 1/2 цена, филтъра е под 10 лв, по-добре по честа смяна отколкото ремонт
  • #26
    Костадинов ( преди 2 години )
    Осбено москвичите пък бяха едни коли, не си е работа
  • #25
    Лажат ( преди 2 години )
    Едно време имах москвич. 10 години го карах и дори не знаех, че маслото се сменява. От време на време доливах от онова българското соц./земах го от казармата/ масло и лайф ис лайф. Ама то и колите бяха коли.
  • #24
    анонимен ( преди 2 години )
    До 23 Значи да разбирам, че си отварял много двигатели и си им мерил толерансите? Така ли е или по друг начин ги измери? Сподели кога и къде им мери толерансите, за да съм сигурен, че не си измисляш простотии. А колко мощност вадят от единица обем си е тяхна работа. Може пък да са наблегнали на здравината и надежността, а не на друго. Въпрос на приоритети. Те и японците не вадят много коне от единица обем, но пък колите са им безумно здрави. За техните толеранси ще кажеш ли нещо?
  • #23
    до 22 ( преди 2 години )
    Не са добре направени, а грубо направени- имат големи производствени толеранси (разбирай неточности) и не им пречи ако нещо по сдаде багажа. Докато няма тотален проблем работят. Но за това пък получаваш ниска литрова мощност при голям разход. И получаваш флагамана на Лада - Гранта спорт с умопомрачителните 118 коня от 1.6. Докато останали свят за спортни версии още през 80-те вадеше по 140 коня от 1.6.
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    От статията става ясно, че освен, че трябва редовна смяна на маслото, то Лада са действително доста добре направени коли. Двигателите им са просто направени, лесно се обслужват и имат сериозен ресурс при правилна експлоатация. Предпошагам всеки познава някой, който има руска машина от дълги години без да има проблем с нея. Имам няколко познати и освен корозията нямат други проблеми по колите си.
  • #21
    Масларя ( преди 2 години )
    Кой, каквото иска да ви говори, но от мен да знаете, че ако желаете да имате здрав двигател, то маслото се сменя на максимум 10 000 км. или 1 год., което настъпи първо. Няма марка и модел на който да се сменя маслото на 20-30 000 км и да бъде надежден. Просто няма такава кола. Всичките са да изкарат гаранцията да покараш още малко да се счупи и да си купиш нова. Това е бизнес тактиката на немците. Не случайно колите им имат лош имидж по отношение здравина и надеждност.
  • #20
    F ( преди 2 години )
    Нещата не са толкова прости,и пробега на дадено мадло зависи от усливията на експлоатация.Това 15000 км са максимум в идеалният вариант.Сменяйте маслото на 5000/7500 км.Едно масло може да умре за 4000/5000 км,а може да е живо и да работи и на 8000/10000 км.В основата на това е начина на експлоатация,количеството масло в картера ,климатичните условия и околната среда,правилният подбор на масло,състоянието на мотора.Темата е голяма и не може да се изчерпи с един коментар.
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Сменям масло и филтри на 5-6000 км. максимум, защото шофирам в адски азиатски трафик всеки ден и моточасовете са много, независимо от километрите. На автомата го сменям на макс. 20000 км. Километража показва 160 х.км., но въобще не му вярвам, защото е втора ръка колата.
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    т. е. 30 х. за 3 години и много моточасове не е същото на 30 х. направени за месец и малко моточасове. Тировете карат много и имат много висока средна скорост, там и маслата са други, моторите почти не се гасят, този режим е много по лек и оптимален от режима на семеен лек автомобил.
fallback
Последни